Raport końcowy PKBWL: "Podczas rozbiegu pilot zorientował się, że wolant jest zablokowany..."
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy z wypadku samolotu ultalekkiego Aeroprakt A22L (znaki rejestracyjne SP-SIBG), do którego doszło 15 września 2020 r., na lądowisku Goczałkowice-Zdrój w województwie śląskim. W wyniku tego zdarzenia statek powietrzny został w znacznym stopniu uszkodzony, ale jego pilot nie odniósł obrażeń.
W raporcie 2919/20 czytamy:
W dniu 15 września 2020 r. w godzinach popołudniowych na lądowisko Goczałkowice-Zdrój przybył pilot z zamiarem wykonania lotu rekreacyjnego. Po przygotowaniu samolotu i wykonaniu próby silnika około godziny 17:30 czasu lokalnego pilot pokołował do progu pasa 26 i rozpoczął rozbieg do startu. Po rozpędzeniu samolotu do prędkości około 80 km/h, kiedy próbował oderwać go od ziemi zorientował się, że wolant jest zablokowany.
Przerwał start zmniejszając obroty silnika do minimalnych i rozpoczął hamowanie. Pomimo intensywnego hamowania samolot zbyt wolno zmniejszał prędkość. W końcowej fazie dobiegu wytoczył się poza pas startowy, zderzył się z ogrodzeniem znajdującym się na przedłużeniu pasa startowego i zatrzymał się.
Po zatrzymaniu się samolotu pilot wyłączył główny wyłącznik zasilania, zamknął kran paliwa i samodzielnie opuścił kabinę samolotu.
Po opuszczeniu kabiny samolotu stwierdził, że na wolancie jest założona zawleczka blokady steru głębokości.
O zdarzeniu poinformował telefonicznie Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych.
Pilot miał prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa i nie odniósł obrażeń ciała.
Samolot posiadał pozwolenie na wykonywanie lotów w terminie ważności i był ubezpieczony (polisa OC).
Pilot oświadczył, że przed lotem nie wykonał listy czynności kontrolnych – po zajęciu miejsca w kabinie samolotu i przed zajęciem pasa startowego.
Przyczyna zdarzenia
Błąd pilota polegający na niewykonaniu list kontrolnych przed dniem lotnym i przed startem.
Czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia:
Nie było.
Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:
Brak zaleceń.
Propozycje zmian systemowych i/lub inne uwagi:
Nie sformułowano.
Pełny Raport Końcowy 2919/20 dostępny jest tutaj (LINK)



Komentarze