Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wstępny raport katastrofy Air India B787. Istota przyczyn katastrofy dalej niejasna.

12 lipca 2025 na stronie Indyjskiego Biura Badania Wypadków Lotniczych (Aircraft Accident Investigation Berau pojawił się oficjalny raport z katastrofy samolotu Air India o numerach rejestracyjnych VT-ANB.

12 czerwca 2025 roku samolot B787 wykonywał lot AI171 z Ahmadabadu do Gatwick i rozbił się około godziny 8:09 UTC, bezpośrednio po starcie. 

Drugim pilotem był Pilot Latający (PF), a dowódcą samolotu był Pilot Monitorujący (PM). Na pokładzie znajdowało się 230 pasażerów.

Informacja o pilotach

 

Paliwo na pokładzie wynosiło 54 200 kg, a zgodnie z arkuszem załadunku lotu masa startowa wynosiła 213 401 kg (maksymalna dozwolona - 218 183 kg). Masa startowa mieściła się w dopuszczalnych limitach dla danych warunków. Na pokładzie samolotu nie było żadnych „niebezpiecznych towarów”. Obliczone prędkości V z dostępnymi warunkami startu wynosiły V1 - 153kt, Vr - 155kt, V2 - 162kt.

Po wypadku przeprowadzono również powtórkę lotu A-SMGCS. Samolot stał przy Gate 34 o 07:48:38 UTC. Zezwolenie na kołowanie otrzymano o 07:55:15 UTC, a samolot wykołował z Gate o 07:56:08 UTC. Samolot kołował do RWY 23 drogą kołowania R4. Zezwolenie na start wydano o 08:07:33 UTC. Samolot rozpoczął kołowanie o 08:07:37 UTC. Zgodnie z danymi z czarnej skrzynki EAFR (Enchanced Aircraft Flight Recorder), samolot przekroczył prędkość decyzyjną startu V1 i osiągnął 153 kts IAS o godzinie 08:08:33 UTC. Prędkość Vr (155 kts) została osiągnięta zgodnie z EAFR o godzinie 08:08:35 UTC. Czujniki powietrze/ziemia samolotu przełączyły się w tryb powietrzny, zgodnie z oderwaniem o godzinie 08:08:39 UTC. Samolot osiągnął maksymalną zarejestrowaną prędkość lotu 180kt IAS o godzinie 08:08:42 UTC i natychmiast potem przełączniki odcięcia paliwa silnika 1 i silnika 2 przełączyły się jeden po drugim z pozycji RUN na CUTOFF w odstępie 1 sekundy.

Prędkości silników N1 i N2 zaczęły spadać w stosunku do wartości startowych, ponieważ dopływ paliwa do silników został odcięty. W nagraniu głosu z kokpitu słychać, jak jeden z pilotów pyta drugiego, dlaczego wyłączył silnik? Drugi pilot odpowiedział, że tego nie zrobił. Nagranie z monitoringu lotniska pokazało uruchomienie turbiny Ram Air Turbine (RAT) podczas początkowego wznoszenia, tuż po starcie. W pobliżu toru lotu nie zaobserwowano znaczącej aktywności ptaków. Samolot zaczął tracić wysokość przed przekroczeniem muru lotniska.

Nastąpiła próba ponownego uruchomienia silników

Zgodnie z EAFR, wyłącznik odcięcia paliwa silnika 1 przełączył się z CUTOFF na RUN około 08:08:52 UTC (przypis redakcji: 10s po wyłączeniu). APU Inlet Door zaczęły się otwierać około 08:08:54 UTC, zgodnie z logiką automatycznego rozruchu APU. 

Następnie o 08:08:56 UTC wyłącznik odcięcia paliwa silnika 2 również przełączył się z CUTOFF na RUN. Gdy przełączniki sterowania paliwem zostaną przestawione z CUTOFF na RUN podczas lotu, każdy z dwóch silników posiada w pełni autonomiczny układ sterowania FADEC. Zaobserwowano, że EGT rośnie dla obu silników, co wskazuje na ponowne uruchomienie. 

Około 08:09:05 UTC jeden z pilotów nadał komendę „MAYDAY MAYDAY”. Kontroler ruchu lotniczego zapytał o sygnał wywoławczy. Kontroler nie otrzymał odpowiedzi, ale zauważył samolot rozbijający się poza granicami lotniska i uruchomił akcję ratunkową. 

EAFR zakończył zapis o godzinie 08:09:11 UTC. 

Czytaj cały raport wstępny z katastrofy B787 VT-ANB


Czytaj również:
W Indiach rozbił się B787-8 Dreamliner należący do Air India (film) 
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony