Lądowanie Lufthansy na nieczynnym pasie w Katowicach - raport wstępny PKBWL
6 sierpnia, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, opublikowała raport wstępny 982/14 z poważnego incydentu z 5 lipca br., kiedy należący do linii lotniczych Lufthansa samolot Bombardier CRJ-700 (znaki rejestracyjne D-ACPJ), wylądował na znajdującym się w budowie pasie startowym na lotnisku w Katowicach. W wyniku tego zdarzenia nikt nie odniósł żadnych obrażeń, jak również nie doszło do uszkodzenia statku powietrznego.
Opis zdarzenia:
Załoga samolotu Bombardier CRJ-700 wykonująca rejs LH1360 w dniu 05 lipca 2014 r. z Frankfurtu (EDDF) do Katowic (EPKT) wylądowała na budowanej nowej drodze startowej. Budowana droga startowa, położona równolegle, znajduje się w odległości 200 m od starej drogi startowej. Na lotnisku EPKT w dniu zdarzenia, ze względu na prowadzone prace budowlane, wyłączony był system podejścia precyzyjnego ILS CAT I.
Załoga podczas przygotowania się do lotu otrzymała operacyjny plan lotu wraz z obowiązującymi dla trasy lotu oraz lotniska lądowania informacjami NOTAM. Podczas zbliżania się do lotniska EPKT załoga odsłuchała aktualną informację ATIS i zgłosiła swoją pozycję do kontrolera APP. Kontroler APP zapytał załogę czy życzą sobie podejście z widocznością, na co załoga wyraziła zgodę. Przed lądowaniem samolotu, ze względu na opad rzęsistego deszczu, ograniczającego widoczność, kontroler przekazał informację do załogi samolotu o warunkach hamowania na pasie. Załoga potwierdziła odbiór korespondencji.
Samolot Bombardier CRJ-700 na płycie postojowej lotniska Katowice-Pyrzowice
W trakcie podejścia światła właściwej drogi startowej, PAPI i progu THR były włączone na maksymalnym zakresie. Kontroler TWR obserwujący samolot zauważył, że samolot przyziemia na budowanej drodze startowej i ostrzegł załogę o zaistniałej sytuacji oraz o możliwości występowania różnych przeszkód na pasie i konieczności jak najszybszego zatrzymania samolotu. Załoga potwierdziła odbiór korespondencji.
Po lądowaniu na prawej połówce drogi startowej i zatrzymaniu samolotu służby lotniskowe podjechały do samolotu celem sprawdzenia, czy potrzebna będzie pomoc. Pasażerowie zostali poproszeni o przejście do autobusów ustawionych za obszarem trawiastym, rozdzielającym starą i budowana drogę startową. Następnie przetransportowano ich do terminala lotniskowego. Do terminala udała się też załoga pokładowa.
Ze względu na brak utwardzonych nawierzchni łączących budowana drogę startową z istniejącą infrastrukturą lotniskową wykonano lot techniczny z budowanej drogi startowej. Samolot został przebazowany na właściwa drogę startową i po lądowaniu ustawiony na płycie postojowej lotniska w Katowicach.
Oznaczenie zamkniętej drogi startowej przy progu THR 09
Warunki atmosferyczne:
METAR EPKT 051600Z 21010KT 9999 -SHRA FEW050CB 20/16 Q1011
METAR EPKT 051530Z 23012G24KT 9999 FEW050CB 24/14 Q1011
METAR EPKT 051500Z 23007KT 180V260 CAVOK 25/13 Q1011
Ślady przyziemienia samolotu Bombardier CRJ-700 (~870[m] od początku nawierzchni 27)
W trakcie dotychczasowych prac stwierdzono:
- dokumentacja AIP zawierała uzupełnienia o pracach budowlanych na lotnisku EPKT,
- informacja NOTAM zawierała informacje o pracach budowlanych,
- ILS CAT I na lotnisku EPKT jest wyłączony ze względu na prowadzone prace budowlane,
- ATIS nie zawierał stosownych informacji o budowie nowego pasa,
- oznaczenia zamkniętej drogi startowej były niewłaściwe,
- obserwacja kontrolera TWR była i jest utrudniona ze względu na przesunięcie progu budowanego pasa o 750[m] w kierunku wschodnim,
- występowało pogorszenie widzialności ze względu na lokalne warunki atmosferyczne,
- system EGPWS, w zależności od użytkowanej wersji, może nie ostrzegać pilotów o niebezpiecznej sytuacji.
Konstrukcja formująco/ograniczająca nawierzchnię budowanej drogi startowej (lewa strona)
Wobec powyższego, na tym etapie prowadzonego badania poważnego incydentu lotniczego, mając na względzie przede wszystkim bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych zaleca:
Zarządzającemu lotniskiem Katowice-Pyrzowice:
1. Poprawić i utrzymywać w należytym stanie poziome oznaczenia o zamknięciu budowanej drogi startowej.
2. Rozważyć zastosowanie stałego oświetlenia ostrzegawczego na budowanej drodze startowej, zwłaszcza w warunkach ograniczonej widzialności.
3. Wysłać przypomnienie do wszystkich operatorów korzystających z lotniska Katowice-Pyrzowice o prowadzonych pracach budowlanych.
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej:
4. Wprowadzić do informacji ATIS lotniska EPKT ostrzeżenie o budowie nowej drogi startowej po stronie północnej właściwego pasa startowego.
Widok z wieży lotniska EPKT na lądujący inny samolot
Pełny raport ze zdarzenia 982/14 dostępny jest tutaj
Komentarze