Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 525/20 (I, 11.02.2020 r., Niemcy, Nuremberg Airport, EDDN). Dotyczy: Przyziemienia samolotu Embraer ERJ-170-100LR na lewe koło, a chwilę później, ze znacznie większą siłą – na prawe koło. Przyczyną zdarzenia, ustaloną na podstawie analizy zapisu FDR, była zbyt gwałtowne wprowadzenie poprawki na wiatr. W konsekwencji doszło do przekroczenia dopuszczalnego gradientu przechylenia (Roll Rate), który wyniosł 8,79°/sek. w prawą stronę. Przyśpieszenie pionowe zarejestrowane w tracie lądowania: 1,46 g. Uchwała 525/20

• 1213/20 (W, 17.05.2020 r., Las Michałków sektor 340i, Nadleśnictwo Taczanów, w rejonie lotniska Ostrów-Michałków [EPOM]). Dotyczy: Po wyczepieniu holu szybowiec SZD-48-1 Jantar Standard 2 wykonał niekontrolowany przewrót i wszedł w korkociąg.  Szybowiec wpadł między wysokie drzewa i uległ zniszczeniu. Przyczyną zdarzenia była utrata panowania nad szybowcem w locie na holu za samolotem prawdopodobnie wskutek nieoczekiwanego silnego podmuchu, a także nie wyprowadzenie szybowca z korkociągu. Raport końcowy 1213/20, Album ilustracji 1213/20

• 1693/20 (W, 09.07.2020 r., EPJL). Dotyczy: Zbyt stromego kątu wznoszenia szybowca SZD-50-3 "Puchacz". Szybowiec zaczął tracić kierunek lotu w prawo i na wysokości około 70÷80 m został przeciągnięty. Utrata równowagi poprzecznej skutkowała przechyleniem na skrzydło lewe, szybowiec zaczął przepadać z pochyleniem około 45°, po trajektorii do ziemi odpowiadającej kątowi około 70°. Szybowiec zderzył się z ziemią, odbił się i przemieścił o cztery metry do tyłu. Przyczyną zdarzenia był błąd w technice pilotowania, polegający na utrzymywaniu zbyt dużego kąta wznoszenia podczas wzlotu za wyciągarką, a w konsekwencji utrata prędkości szybowca i jego przepadnięcie.. Raport końcowy 1693/20


Widok zniszczonej kabiny szybowca SZD-50-3 "Puchacz" (fot. PKBWL)

• 1789/20 (I, 13.07.2020 r., EPNT). Dotyczy: Nieprawidłowej pozycji szybowca SZD-50-3 "Puchacz" w locie holowanym przez samolot Aviat Husky A-1A podczas zakrętu, skutkującej zaburzeniem trajektorii lotu i korkociągiem samolotu holującego. Uchwała 1789/20

• 2646/20/20 (PI, 29.08.2020 r., Sady Kolonia EPSX). Dotyczy: W trakcie rozbiegu samolotu Diamond DA-40D pilot odniósł wrażenie, że silnik nie osiąga maksymalnej mocy, a prędkość samolotu nie przyrasta odpowiednio i przerwał start. Niestety, pozostała długość drogi startowej była już niewystarczająca i nie pozwoliła na bezpieczne zatrzymanie samolotu przed jej końcem. Dobieg samolotu zakończył się poza granicą lądowiska, na nieużytku. Przyczyny zdarzenia to błędna ocena przyrostu prędkości podczas rozbiegu oraz zbyt późne przerwanie startu, co nie pozwoliło na bezpieczne zatrzymanie samolotu przed końcem drogi startowej. Raport końcowy 2646/20


Samolot Diamond DA-40D na miejscu zdarzeniu (fot. użytkownik samolotu/PKBWL)

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony