I październikowe posiedzenie PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 84/16 (I, 16.01.2016 r., EPWW). Dotyczy: Zbyt dużej prędkości zniżania samolotu Boeing 737-800. Informcja o zdarzeniu 84/16
• 95/05 (W, 23.06.2005 r., EPRP). Dotyczy: Niewłaściwej obsługi i kompletacji zespołu napędowego samolotu Cessna 150M, a zwłaszcza zastosowania niekatalogowego (zastępczego, z kawałka zwykłej gąbki gospodarczej) wkładu filtra powietrza na wlocie do gaźnika, co spowodowało wniknięcie odrywających się jego odłamków do gaźnika i zdławienie przepływu powietrza przez gaźnik.. Raport końcowy 95/05, Album ilustracji 95/05
• 102/16 (I, 19.01.2016 r., EPWW). Dotyczy: Zgłoszenia kontrolera ruchu lotniczego (KRL) GAT ACC dotyczącego powtarzającego się problemu z występowaniem silnych zakłóceń odbioru podczas pracy na częstotliwości 125,45 MHz spowodowanych przez odbiornik w lokalizacji KRK. Informcja o zdarzeniu 102/16
• 279/15 (I, 06.03.2015 r., EPWR). Dotyczy: Usterki czujnika systemu automatycznego pozycjonowania, który wygenerował błędny sygnał powodujący gwałtowne obniżenie rękawa pasażerskiego po zakończonym boardingu pasażerów samolotu Boeing 737-500. Informcja o zdarzeniu 279/15
• 383/16 (I, 10.03.2016 r., Strefa Kontrolowana Lotniska Szczecin-Goleniów (EPSC)). Dotyczy: Utraty świadomości sytuacyjnej przez kontrolera ruchu lotniczego. Informcja o zdarzeniu 383/16
• 453/16 (I, 20.03.2016 r., EPWA). Dotyczy: Wykonania manewru przez kreującego pojazdem „FOLLOW ME” na zbyt dużej prędkości i zbyt blisko samolotu Embraer 190. Informcja o zdarzeniu 453/16
• 642/16 (W, 15.04.2016 r., EPKE). Dotyczy: Błędu pilotażu podczas lądowania samolotu Czech Sport Aircraft PS-28 Sport Cruiser, polegającego na nieprawidłowym przyziemieniu, co doprowadziło do dwukrotnego odbicia od nawierzchni lotniska („kangury”). Nieprawidłowej korekty błędu podczas lądowania, co doprowadziło do wysokiego odbicia z utratą prędkości, a następnie stromego przyziemienia na podwozie przednie, powodując znaczne uszkodzenia samolotu.. Informcja o zdarzeniu 642/16
• 1228/16 (I, 07.06.2016 r., SOT Warszawa-Babice). Dotyczy: Błędu montażowego popełnionego podczas wymiany Spacer Tube lub wady materiałowej bieżni łożyska rolkowego w śmigłowcu EC 135 P2+. Informcja o zdarzeniu 1228/16
• 1638/16 (I, 02.10.2016 r., CTR LEPA). Dotyczy: Niesprawności napędu generatora CSD w samolocie Boeing 737-400. Informcja o zdarzeniu 1638/16
• 1673/16 (I, 03.10.2016 r., EPWA). Dotyczy: Stwierdzenia przez załogę zjawiska HANG START po wykonaniu czynności uruchomienia silnika nr 2 w samolocie Bombardier DHC-8-400. Informcja o zdarzeniu 1673/16
• 1806/15 (I, 26.08.2015 r., EPWA). Dotyczy: Zgłoszenia przez pilota samolotu Diamond DA-42 TwinStar problemów ze sterowaniem. Informcja o zdarzeniu 1806/15
• 1814/16 (W, 22.07.2016 r., EPKR). Dotyczy: Braku załamania lotu szybowca SZD-9 Bis Bocian 1E w końcowej fazie lądowania, które doprowadziło do odbicia się szybowca. Nieprawidłowej reakcji ucznia–pilota po odbiciu się szybowca od ziemi. Informcja o zdarzeniu 1814/16
Raporty z pozostałych posiedzeń PKBWL dostępne są tutaj
Komentarze