Przejdź do treści
Źródło artykułu

Grudniowy Pilot Club Magazine już w salonach prasowych

Świąteczny numer miesięcznika dla samolociarzy Pilot Club Magazine już w salonach prasowych. Na finał 2009 roku Redakcja PCM przygotowała między innymi:

PILOT W PODRÓŻY
DWAJ TACY, CO ZDOBYLI ALPY
Czy masz już plan na świąteczną lub sylwestrową wyprawę? Jeżeli nie, koniecznie przeczytaj relację z podróży Marka Penkali i Michała Falęckiego, którzy Cessną 182T wybrali się do Austrii odwiedzić jedne z najciekawszych europejskich lotnisk wśród górskich, ośnieżonych szczytów.

RAPORT PILOTA
BELL/AGUSTA BA609 TILT ROTOR
Potrafi wypalić tysiąc litrów lotniczej nafty w ciągu godziny. Jest samolotem, choć wygląda jak śmigłowiec. Tiltrotor produkcji Bella i Agusty to najbardziej oryginalny statek powietrzny dedykowany lotnictwu biznesowemu. Jego tajniki zgłębia redaktor naczelny. Na dokładkę serwujemy odpowiedź na pytanie, dlaczego tradycyjne śmigłowce nie potrafią latać szybciej.

SALON PILOTA
DIAMOND DA-42 TWIN STAR
Po kłopotach Thielerta, producenta dieslowskich silników lotniczych dla Diamondów, trochę zapomniano o tych luksusowych, wypasionych maszynach. Tymczasem DA-42 Twin Star pozostaje jednym z najatrakcyjniejszych dwusilników na rynku, i to z zupełnie nowymi silnikami Austro Engine. Poznajcie jego parametry, cenę i niezwykłe zdjęcia.

PILOT W PRAKTYCE
MULTI ENGINE PILOT LICENSE – TANIEJ
Bartłomiej Walas z ośrodka lotniczego Bartolini Air zdradza szczegóły na temat współczesnego szkolenia do uprawnień MEP(L). Tecnam P2006T, opisywany w poprzednim numerze PCM, stał się bowiem o wiele tańszą alternatywą dla kandydatów na dwa silniki, niż stosowane do tej pory paliwożerne samoloty. Nie omieszkaliśmy dokonać subtelnego porównania Tecnama z popularnym w Polsce Piperem Seneca V. Sprawdźcie je tylko u nas.

PILOT W PRAKTYCE
KAŻDY MOŻE NA SYMULATORZE
FTO SIlvair od niedawna posiada zaawansowany symulator lotniczy certyfikowany do szkoleń między innymi lotów bez widoczności i na wielosilnikach, także odrzutowych. Co ważne, swoich sił za jego sterami może spróbować dosłownie każdy. Wystarczy przyjść, zapłacić za godzinę lotu i przekonać się, że nawet bez trójwymiarowego ruchu błędnik może zwariować.

BRIEFING
NOWE PROCEDURY DLA WARSZAWY CZ. II
W listopadowym numerze PCM przedstawiliśmy spore zmiany które czekają pilotów VFR na lotniskach w rejonie Warszawy i Łodzi. Przypomnijmy, że 17 grudnia (czwartek) zmieniły się granice TMA Warszawa (będzie mniejsze i w niektórych miejscach podniesiona zostanie dolna granica) oraz TMA Łódź. Powodem zmian jest wprowadzenie procedur odlotowych, dolotowych i podejść P-RNAV dla EPWA. W numerze pytamy dla kogo całe to P-RNAV, o plany awaryjne i STAR-y dla Okęcia (włącznie z całostronicową mapką poglądową).

AOPA RADZI
Z DROGI LOTNISKO
Jackie GIlber, bohater dzisiejszej historii, to doświadczony pilot z nalotem ponad 20 tysięcy godzin, głównie przy opylaniu pól. Może dlatego wybrnął z niezłego „bagna”, jakim tym razem była śnieżyca i konieczność lądowania na drodze. A czy ty przeżyłbyś, gdyby trafiła ci się podobna przygoda?

PILOT NA RYNKACH
ŚMIGŁOWCOWY POTENTAT
Lotnictwo jest jedną z najbardziej innowacyjnych gałęzi światowego przemysłu, a śmigłowce, po statku kosmicznym, najbardziej skomplikowanym urządzeniem, jakie człowiek wysyła w przestrzeń powietrzną. Co najważniejsze, Polska nie pozostaje w tyle za najnowocześniejszymi technologiami śmigłowcowymi i oferuje produkty na miarę XXI wieku, nie tylko dzięki kooperacji z największymi potentatami tej branży, ale przez zaangażowanie polskich inżynierów i wizjonerów z PZL Świdnik.

PILOT NA RYNKACH
AGUSTA KONTRATAKUJE
Do śmigłowcowej wizji rodem z Polski swoje zdanie wtrąca nasz śmigłowcowy spec, Konrad Wróbel, opisując wielkie zaangażowanie Agusta Westland w rozwój i popularyzację wiropłatów na całym świecie, bez pomijania krajów Bliskiego i Dalekiego Wschodu oraz Azji, z Rosją na czele.

PILOT W PODRÓŻY
Z PORTUGALII DO...
W drugiej części opisu podróży Polska – Portugalia - Polska, piloci WT-9 Dynamic kalkulują koszty lotu i powoli wracają do kraju. Zobacz na wyjątkowej mapie ich trasę przelotu, poznaj uroki europejskiego latania oraz oblicz razem z PCM ile Ciebie będzie kosztować taka wyprawa.

POLEMIKA
LOTNICTWO TO NIE POLITYKA
Prezes KTL AOPA Błażej Krupa w ostrym liście otwartym polemizuje z godzącym w dobre imię GA artykułem z tygodnika „Polityka”. Jej autorka stawia w nim szalenie irracjonalne teorie o powszechnym załatwianiu licencji w ULC, a zdjęcie jednego z najlepszych samolotów z Polski – AT-4 – redakcja „Polityki” podpisuje słowami „latający szmelc”.

Poza tym w numerze:
POD CHOINKĘ – wybraliśmy trzy niezwykłe, lotnicze prezenty, jakie możesz sprawić swoim bliskim na święta;
OD ŚMIGŁA! – prezentujemy druzgocący dla ULC raport Ministerstwa Infrastruktury dotyczący zasad praworządnego funkcjonowania urzędu, nie zawsze respektowanego;
NOWE KADRY DLA DOLINY LOTNICZEJ – rozmowa i opis programu zatrudnienia pilotów za unijne dotacje
REDAKCYJNIE – w sondzie miesiąca pytamy o najlepszy polski samolot
ZEBRANE W SIECI – opisujemy nowe samoloty z wyposażeniem Garmin 1000 oraz pierwszy lot biznesowego giganta Gulfstream 650.

Felietoniści
Michał J. Zazula – apel o świąteczne „wyluzowanie”
Monika Zazula – o tym co o pilotach więdzą najwięksi światowi naukowcy
Cichociemny – o bezsensownych atakach na nowy portal lotniczy myFTO.pl
Sławomir Cichoń – najpopularniejszy polski felietonista, jak zwykle w sposób cięty i dosadny podsumowuje rok 2009

Wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku życzy zespół Redakcji Pilot Club Magazine oraz wydawnictwa Newman.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony