PIE: CPK może dać impuls rozwojowy branży transportowej
Polskie firmy z branży TSL stają się coraz mniej konkurencyjne, a koniunktura na rynku usług transportowych się pogorszyła - poinformował w czwartek Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Jak wskazano, impuls rozwojowy dla sektora przyniosłyby inwestycje związane z CPK.
Polska branża TSL (transport, spedycja i logistyka), mierzy się z coraz poważniejszymi wyzwaniami i staje się mniej konkurencyjna - poinformował w czwartek Polski Instytut Ekonomiczny. "Jak wynika z raportów branżowych w UE, spada popyt na usługi transportowe, do tego rosną koszty utrzymania firm, wynikające z regulacji już obowiązującego Pakietu Mobilności oraz cen paliw" - wskazał PIE.
Jak przekazał Instytut, polskim przedsiębiorcom coraz trudniej konkurować z tańszymi przewoźnikami zza wschodniej granicy, a sezon letni nie przyniósł oczekiwanego ożywienia na rynku. "Utrzymującą się przewagę nastrojów pesymistycznych wśród przedstawicieli branży TSL potwierdza Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) PIE. W lipcu br. odsetek firm TSL mających płynność finansową wystarczającą na więcej niż 3 miesiące spadł z 58 proc. do 49 proc. (m/m)" - podał PIE.
Według danych PIE nastąpił też spadek udziału firm ze wzrostem wartości sprzedaży i liczby nowych zamówień. Z kolei blisko jedna piąta przedsiębiorców z branży uważa, że ogólna sytuacja w ich firmie pogorszy się w najbliższych trzech miesiącach.
"Największą barierą w prowadzeniu biznesu są koszty pracownicze – co widać w pomiarach MIK. Od początku 2024 r. najwyższy odsetek wskazań dotyczy kosztów pracowniczych, ale wysoki jest też udział przedsiębiorców, którym poza niepewnością gospodarczą doskwierają zatory płatnicze i koszty energii" - czytamy.
Jak zaznaczył PIE, branża TSL jest istotna dla polskiej gospodarki, ponieważ generuje ok. 6 proc. PKB, a z danych GUS wynika, że w lutym 2024 r. pracowało w niej blisko 1 mln osób.
"Niepokoić może to, co wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, że już w I kwartale 2024 r. upadłość ogłosiło blisko 200 firm związanych z transportem (w całym 2023 r. było to ok. 500). Nie brakuje opinii, że wąska specjalizacja, konsolidacje oraz Centralny Port Komunikacyjny mogłyby uratować firmy TSL. Tylko średnie i duże firmy transportowe są w stanie konkurować z podobnymi europejskimi"
Według PIE mniejsze firmy mogą też szukać swojej niszy w transporcie nietypowym, który duże firmy świadczą niechętnie ze względu na wysokie ryzyko. W opinie PIE największy impuls rozwojowy branży TSL przyniosłaby poprawa przepustowości transportowej i infrastruktury logistycznej związana z inwestycjami CPK. (PAP)
gkc/ malk/
Komentarze