Pełnomocnik rządu ds. CPK: powołano nowy skład rady nadzorczej spółki
W środę powołany został nowy skład rady nadzorczej spółki Centralny Port Komunikacyjny, a w najbliższych dniach będą kolejne zmiany - poinformował w Sejmie pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Dodał, że przygotowywany jest audyt CPK.
"Dzisiaj został powołany nowy skład rady nadzorczej spółki, a kolejne zmiany nastąpią w najbliższych dniach" - zapowiedział w środę w Sejmie wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski, oraz inwestycje towarzyszące - m.in. linie kolejowe, drogi ekspresowe i autostrady.
Lasek powiedział, że w ostatnim czasie, jako pełnomocnik, wykonywał prawa z udziałów w spółce CPK w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa, jedynego udziałowca spółki. "W ten sposób zachodzą zmiany w organach spółki, które umożliwią lepszą współpracę przy projekcie, ale także przy jego weryfikacji" - ocenił Lasek. Jak mówił, po przeprowadzonej analizie uznano, że działający przy pełnomocniku zespół doradczy, "pomimo płatnej formuły, nie wypracował żadnych sensownych, użytecznych rekomendacji". "Dlatego jedną z moich pierwszych decyzji było rozwiązanie tego gremium" - poinformował.
Zapowiedział również, że przygotowywane jest "uruchomienie audyty, który pozwoli prześledzić zarówno działalność spółki, jak i pełnomocnika". Sprecyzował, że audytem będą objęte analizy dotyczące m.in. projektu oraz innych zadań CPK "pod kątem ich zasadności oraz sposobu realizacji", a także decyzji i zobowiązań finansowych z nich wynikających. Audytowi ma również podlegać - jak mówił - struktura organizacyjna spółki, kadry "w ujęciu ilościowym i jakościowym".
Zdaniem pełnomocnika audyt ma również obejmować zamówienia i kontrakty. Jego zdaniem te ostatnie będą ważnym jego elementem. Dodał, że chodzi zarówno o kontrakty zrealizowane, jak i te w realizacji - "ich zwartość, celowość, warunki, na które zgodził się zarząd". "Ale też warunki ewentualnego rozwiązania umów bez przesądzania oczywiście, jakie będą decyzje" - zaznaczył.
Powołując się na pierwsze analizy przyznał, że "trudno znaleźć uzasadnienia dla niektórych wydatków, np. tzw. planu społeczno-gospodarczego, gdzie limit wydatków w Programie wieloletnim na lata 2020-2023 został wskazany na ćwierć miliarda złotych (249 mln zł)". Dodał, że ostatnie dni pokazały, iż "swoisty sponsoring dotyczył różnych zadań np. tych określanych przez media, jako +ołtarz plus+". Media informowały, że spółka CPK przeznaczyła 400 tys. zł na renowację trzech ołtarzy w jednym z kościołów położonych niedaleko Baranowa.
"Wszystkie wydatki oraz ich podstawa będą zweryfikowane" - zapewnił Lasek.
Zapowiedział też decyzje dotyczące rozwoju istniejących lotnisk, np. Lotniska Chopina czy w Modlinie. W jego ocenie, poprzednia ekipa rządząca "świadomie i celowo blokowała" rozwój tych portów, "by uzasadnić budowę CPK".
Zdaniem pełnomocnika "rozwój mazowieckich portów lotniczych jest niezbędny i musi poprzedzić potencjalną budowę nowego lotniska centralnego". Ocenił, że nazywanie dotychczas obowiązującego harmonogramu realizacji projektu CPK "realistycznym", gdzie pierwsze loty z CPK miały się odbyć w 2028 r., "wymaga - łagodnie mówiąc - dużej odwagi cywilnej".
"Będziemy oczywiście działali w ramach uwarunkowań wytworzonych przez poprzedników, ale nie będziemy niewolnikami decyzji podejmowanych przez poprzedników. Poszukamy właściwej ścieżki rozwojowej dla wszystkich - nie tylko dla mazowieckich portów lotniczych" - powiedział Maciej Lasek.
Zapewnił, że wszystkie decyzje dotyczące CPK będą bazowały na analizach. "Po audycie będę gotów do szczegółowego odpowiadania na pytania, co przemawia za budową CPK, a co przemawia przeciw" - powiedział. Zastrzegł też, że na razie nie może wskazać, jakie będę jego rekomendacje dla Rady Ministrów w sprawie kontynuowania i zakresu programu CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów ma być wybudowany Port Lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
aop/ pad/
Komentarze