Zespół Laska: przyczyn katastrofy smoleńskiej trzeba szukać na wiele miesięcy przed nią
"Uważam, że należy się oderwać od retoryki, mówiącej, że całe przyczyny są skondensowane w ostatnich pięciu sekundach lotu, a nie w tym, co tak naprawdę doprowadziło do tej katastrofy, czyli latach zaniedbań" – powiedział PAP Lasek, tłumacząc dlaczego zespół wydał komunikat.
Podkreślił, że załoga tupolewa 10 kwietnia 2010 r. popełniła szereg błędów, ale nie była ich świadoma, bo przez lata w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego stopniowo i niezgodnie z przepisami upraszczano procedury.
Zespół, którego celem jest wyjaśnianie opinii publicznej przyczyn i okoliczności katastrofy smoleńskiej, przypomniał w środę, że wypadki w lotnictwie najczęściej nie są spowodowane pojedynczą przyczyną. Przygotowania do lotu i sam lot to bowiem skomplikowany proces, w którym występują - jak napisano - bariery zabezpieczające przed wypadkiem. Szereg z nich – podkreślił zespół Laska – złamano przed lotem z 10 kwietnia 2010 r.
"O tragicznym finale lotu oprócz złych warunków atmosferycznych, nieodpowiedniego przygotowania lotniska, jego fatalnego wyposażenia i złej pracy rosyjskich kontrolerów, zadecydowały błędy załogi, zły proces jej przygotowania, organizacji 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego i nadzoru nad nim" – zaznaczył Lasek i jego współpracownicy.
Zespół przypomniał też błędy popełnione w specpułku, który był jednostką nadzorowaną przez dowódcę Sił Powietrznych. Większość członków załogi wyznaczonej do lotu 10 kwietnia nie miała ważnych uprawnień do latania Tu-154M; szkolenie prowadzono w pośpiechu i niezgodnie z programem; piloci nie wykonywali lotów treningowych, a uprawnienia do lotów w trudnych warunkach atmosferycznych przedłużano niezgodnie z przepisami; nieprawidłowo prowadzono też kontrole techniki pilotowania.
Zespół zwrócił też uwagę, że błędy popełniono w nadzorze nad pułkiem. Było on niewłaściwy i przyczynił się do obniżenia poziomu wyszkolenia załóg samolotów Tu-154. Kontrole nie wykryły błędów w organizacji szkolenia lotniczego, choć były one łatwe do identyfikacji.
Przypomniano także, że przygotowując się do lotu do Smoleńska załoga nie miała możliwości spotkania się w przeddzień wylotu w pełnym składzie i omówienia wszystkich etapów lotu; nawigator przed lotem nie miał zapewnionego minimalnego, ośmiogodzinnego odpoczynku; w dniu wylotu przygotowania załogi odbywały się w pośpiechu, bo lotnicy za późno przyjechali na lotnisko. Ponadto specpułk niezgodnie z procedurami zmienił konfigurację samolotu z 90 na 100 miejsc oraz zrezygnował z rosyjskiego nawigatora (tzw. lidera), co zaakceptowali Rosjanie.
"Zespół ds. wyjaśniania przyczyn katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem, tłumacząc przyczyny katastrofy, zwraca uwagę, że należy ich szukać na wiele miesięcy wcześniej w złożonym procesie przygotowania lotu" – podkreślono w środowym komunikacie.
Zespół Laska nie po raz pierwszy przypomniał, że na długo przed katastrofą smoleńską łamano bariery zabezpieczające przed wypadkami. Temu tematowi była poświęcona konferencja prasowa Laska i jego ekspertów, która odbyła się na początku lipca.
Więcej informacji o przyczynach katastrofy smoleńskiej można znaleźć na stronie internetowej zespołu Laska: faktysmolensk.gov.pl. Są tam m.in. fotografie ze Smoleńska posegregowane na sekcje tematyczne (np. polscy specjaliści, badający katastrofę, przeszkody terenowe). W najbliższych dniach – jak zapowiada Lasek – mają się tam pojawić kolejne odcinki wideobloga. (PAP)
ral/ bos/ ura/
Komentarze