Zakończono budowę lokalnego lotniska w Suwałkach
Pas startowy ma 1320 m długości i 30 m szerokości. Według założeń obiekt będzie służyć przede wszystkim ruchowi biznesowemu i turystycznemu. Będą mogły z niego korzystać samoloty pasażerskie przewożące do 50 osób, ale również np. awionetki, śmigłowce, szybowce czy motolotnie. Oprócz pasa startowego zbudowana została też płyta do zawracania, płyta postojowa, droga kołowania oraz infrastruktura techniczna.
Inwestycja była finansowana z trzech źródeł. 11 mln zł pochodziło z budżetu Suwałk, 10 mln zł przekazała firma Forte, która niedaleko lotniska, w Dubowie Pierwszym wybudowała fabrykę płyt wiórowych i ma zamiar zbudować fabrykę mebli, a 6 mln zł dał samorząd województwa podlaskiego.
Jak podał suwalski magistrat, na razie trudno przewidzieć, kiedy na pasie startowym wyląduje pierwszy samolot, bo trwać będzie procedura odbioru technicznego obiektu, a później certyfikacji lotniska w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
Podobna sytuacja ma miejsce w Białymstoku, gdzie taki pas startowy dla małych samolotów powstał na lotnisku Krywlany. Inwestycja kosztowała ok. 47 mln zł i choć prace budowlane zakończone zostały jesienią ub. roku, pas wciąż jednak nie jest użytkowany właśnie w związku z tym, że trwa procedura jego certyfikacji.
W Podlaskiem nie ma publicznego lotniska. Nie powstał port regionalny, który w minionych latach miał budować samorząd województwa (zrezygnowano w inwestycji, pieniądze z UE zapisane na ten cel w Regionalnym Programie Operacyjnym 2007-2013 za zgodą KE przeznaczono na drogi wojewódzkie-PAP); działa jedno lotnisko prywatne.(PAP)
autor: Robert Fiłończuk
rof/ amac/
Komentarze