Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wild: zostałem p.o. prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny

Rada nadzorcza spółki Centralny Port Komunikacyjny delegowała mnie do pełnienia funkcji p.o. prezesa - mówi PAP Mikołaj Wild, były pełnomocnik rządu ds. CPK. Zapowiedział, że wystartuje w konkursie na stanowisko szefa spółki CPK.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny powstała w 2018 r., by przygotować i zrealizować budowę nowego lotniska centralnego Polski i inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej.

Mikołaj Wild od 9 maja 2017 r. był pełnomocnikiem rządu ds. CPK. W czwartek premier Mateusz Morawiecki na stanowisko to powołał Marcina Horałę, posła PiS.

"Rada nadzorcza delegowała mnie do pełnienia p.o. prezesa zarządu na czas postępowania konkursowego, w którym wystartuję" - powiedział Wild w rozmowie z PAP. Dotychczas p.o. prezesa spółki CPK, powołanej w 2018 r. do przygotowania i realizacji inwestycji, był Piotr Malepszak, odpowiedzialny za kolej.

Wild pytany, jakie będę jego pierwsze decyzje, odpowiedział: "Ten rozdział obowiązków miedzy mną a pełnomocnikiem rządu ds. CPK tworzy nową sytuację. Będę się mógł teraz skupić na zapewnieniu bieżącego nadzoru nad inwestycją i merytorycznego wsparcia pełnomocnikowi. To będą teraz najważniejsze zadania".

Dyrektor komunikacji i PR spółki CPK Konrad Majszyk powiedział PAP, że konkurs na prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny ma być ogłoszony jeszcze w czwartek.

W zarządzie spółki Skarbu Państwa, oprócz Malepszaka, są także: odpowiadający za komponent lotniczy Dariusz Sawicki, Michał Wrona odpowiedzialny za finanse oraz Sylwia Matusiak - czasowo delegowana z rady nadzorczej.

Horała mówił PAP zaraz po nominacji na nowe stanowisko, że jednym z jego pierwszych zadań jest przeprowadzenie konkursu na prezesa spółki CPK i szybkie jego wyłonienie. Ocenił, że Wild ma "ogromne kompetencje". "Chyba nie ma w Polsce większego eksperta od CPK, na pewno ma duże szanse. I wtedy byśmy mogli w tandemie dalej urzędować" - powiedział Horała. Zastrzegł jednak, że jest to konkurs i "różnie się może skończyć".

Niedawno w mediach Wild mówił, że projekt CPK rozwinął się już na tyle, że funkcji sponsora projektu i kierownika merytorycznego nie może dłużej pełnić jedna i ta sama osoba. "Do roli +sponsora+ projektu potrzebujemy pełnokrwistego polityka" - powiedział. "Doszliśmy w tym projekcie do przełomowego momentu. Z jednej strony określiliśmy kluczowe parametry Portu Solidarność, wytyczyliśmy przebieg linii kolejowych prowadzących do CPK, przygotowaliśmy projekt rządowego planu wieloletniego, który zapewni inwestycji stabilne finansowanie. Zbudowaliśmy międzynarodowe i branżowe poparcie, prowadzimy dialog z mieszkańcami. Ale od tego, co będzie się działo w ciągu najbliższego roku – dwóch lat, zależy powodzenie całej inwestycji" - wskazywał Wild.

Podkreślał, że trzeba ruszyć na szeroką skalę z badaniami środowiskowymi w kraju oraz wybrać spośród najlepszych portów lotniczych świata doradcę strategicznego. Jego zdaniem mieszkańcy oczekują, że niebawem ruszy dobrowolny wykup gruntów. W jego ocenie, jeżeli wszystko się powiedzie, to w trakcie tej kadencji Sejmu koparki i buldożery wjadą na budowę Portu Solidarność i nowych tras kolejowych.

Wild jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Szkoły Prawa Niemieckiego przy Uniwersytecie Warszawskim, Szkoły Prawa Amerykańskiego przy Uniwersytecie Warszawskim oraz Univeristy of Florida oraz stypendystą programu Magister iuris comparitivi na Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn. W latach 2015-2017 był wiceministrem Skarbu Państwa, a od 1 kwietnia 2017 r. do 8 maja 2017 r. głównym doradcą Prezesa Rady Ministrów. Od 9 maja 2017 r. do 1 lutego 2018 r. piastował stanowisko sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, od 1 lutego 2018 r. zaś sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ pad/ amac/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony