Wild: oddanie do użytku Portu Solidarność w 2027 jest realne
Przedstawiciel resortu infrastruktury był pytany na wtorkowej konferencji, kiedy może być gotowy masterplan (strategiczny dokument) dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, oraz czy oddanie do użytku CPK-Portu Solidarność z końcem 2027 roku jest realne.
Wild odpowiedział, że wybór wykonawcy masterplanu powinien nastąpić w tym roku. Powiedział też, że oddanie Portu Solidarność w 2027 roku jest realne. "Zdajemy sobie sprawę, że jest to bardzo trudne wyzwanie natomiast nie jest to zadanie niewykonalne" - dodał.
Wiceminister poinformował ponadto, że w lutym, ewentualnie w marcu powinna zacząć działać rada społeczna ws. programu budowy CPK.
Rzecznik CPK Konrad Majszyk informował PAP, że w jej skład wejdą przedstawiciele Baranowa, Teresina i Wiskitek, czyli gmin na terenie których planowana jest inwestycja. "Wtedy de facto ruszą konsultacje ws. budowy CPK. Rada będzie platformą współpracy, komunikacji między spółką CPK, biurem pełnomocnika rządu ds. CPK, a lokalną społecznością" - wyjaśnił.
Najważniejszą rolą rady będzie doradzanie pełnomocnikowi rządu i zarządowi spółki w sprawach istotnych dla społeczności lokalnych, w tym na temat sposobu pozyskiwania nieruchomości potrzebnych do realizacji inwestycji.
Majszyk informował, że w tym roku ruszą prace nad przygotowaniem masterplanu dla CPK, czyli strategicznego dokumentu dot. nowego portu. "To jeden z najważniejszych dokumentów dla planowania portów lotniczych. Przedstawia on prognozowany rozwój portu lotniczego - zwykle na przestrzeni 20 lat. Masterplan zawierać będzie też najważniejsze wymagania dotyczące planowanej infrastruktury" - wyjaśnił.
Pierwszym etapem przygotowania masterplanu, ma być opracowanie w tym roku tzw. briefu strategicznego. "Chodzi o określenie i uzgodnienie z kluczowymi partnerami, np. przewoźnikami lotniczymi, wymagań strategicznych dotyczący Portu Solidarność. W tym dokumencie opisane zostaną parametry, jakie ma posiadać nowy port, i będzie on podstawowym wkładem do wykonania planu generalnego, czyli masterplanu" - wyjaśniał rzecznik CPK.
W tym roku ma zostać też wykonany tzw. test CAPEX, czyli test zakładanych kosztów budowy CPK. Według rządu wartość inwestycji w pierwszym etapie wyniesie łącznie 35 mld zł na część lotniczą, kolejową i drogową.
Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Warszawą i Łodzią oraz zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Zgodnie z projektem w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który na początku swojego funkcjonowania ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
Częścią budowy CPK będą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego, nowa linia Warszawa-CPK-Łódź, wydłużenie CMK na północ przez CPK i połączenia kolejowe na terenie kraju (tzw. szprychy), które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Inwestycja ma pozwolić na stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy bezpośrednio w samym węźle lotniczo-kolejowym oraz gałęziach gospodarki z nim powiązanych. W rejonie CPK powstać ma również "Airport City", w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. (PAP)
autor: Michał Boroń
mick/ ewes/
Komentarze