Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wild: oddanie do użytku Portu Solidarność w 2027 jest realne

Oddanie do użytku Portu Solidarność do 2027 roku jest realne - ocenił we wtorek wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. Przyznał, że jest to trudne zadanie, ale nie niewykonalne.

Przedstawiciel resortu infrastruktury był pytany na wtorkowej konferencji, kiedy może być gotowy masterplan (strategiczny dokument) dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, oraz czy oddanie do użytku CPK-Portu Solidarność z końcem 2027 roku jest realne.

Wild odpowiedział, że wybór wykonawcy masterplanu powinien nastąpić w tym roku. Powiedział też, że oddanie Portu Solidarność w 2027 roku jest realne. "Zdajemy sobie sprawę, że jest to bardzo trudne wyzwanie natomiast nie jest to zadanie niewykonalne" - dodał.

Wiceminister poinformował ponadto, że w lutym, ewentualnie w marcu powinna zacząć działać rada społeczna ws. programu budowy CPK.

Rzecznik CPK Konrad Majszyk informował PAP, że w jej skład wejdą przedstawiciele Baranowa, Teresina i Wiskitek, czyli gmin na terenie których planowana jest inwestycja. "Wtedy de facto ruszą konsultacje ws. budowy CPK. Rada będzie platformą współpracy, komunikacji między spółką CPK, biurem pełnomocnika rządu ds. CPK, a lokalną społecznością" - wyjaśnił.

Najważniejszą rolą rady będzie doradzanie pełnomocnikowi rządu i zarządowi spółki w sprawach istotnych dla społeczności lokalnych, w tym na temat sposobu pozyskiwania nieruchomości potrzebnych do realizacji inwestycji.

Majszyk informował, że w tym roku ruszą prace nad przygotowaniem masterplanu dla CPK, czyli strategicznego dokumentu dot. nowego portu. "To jeden z najważniejszych dokumentów dla planowania portów lotniczych. Przedstawia on prognozowany rozwój portu lotniczego - zwykle na przestrzeni 20 lat. Masterplan zawierać będzie też najważniejsze wymagania dotyczące planowanej infrastruktury" - wyjaśnił.

Pierwszym etapem przygotowania masterplanu, ma być opracowanie w tym roku tzw. briefu strategicznego. "Chodzi o określenie i uzgodnienie z kluczowymi partnerami, np. przewoźnikami lotniczymi, wymagań strategicznych dotyczący Portu Solidarność. W tym dokumencie opisane zostaną parametry, jakie ma posiadać nowy port, i będzie on podstawowym wkładem do wykonania planu generalnego, czyli masterplanu" - wyjaśniał rzecznik CPK.

W tym roku ma zostać też wykonany tzw. test CAPEX, czyli test zakładanych kosztów budowy CPK. Według rządu wartość inwestycji w pierwszym etapie wyniesie łącznie 35 mld zł na część lotniczą, kolejową i drogową.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Warszawą i Łodzią oraz zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Zgodnie z projektem w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który na początku swojego funkcjonowania ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

Częścią budowy CPK będą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego, nowa linia Warszawa-CPK-Łódź, wydłużenie CMK na północ przez CPK i połączenia kolejowe na terenie kraju (tzw. szprychy), które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Inwestycja ma pozwolić na stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy bezpośrednio w samym węźle lotniczo-kolejowym oraz gałęziach gospodarki z nim powiązanych. W rejonie CPK powstać ma również "Airport City", w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. (PAP)

autor: Michał Boroń

mick/ ewes/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony