Przejdź do treści
Źródło artykułu

WAT wytwarza adaptery dopasowujące maski do hełmów lotników-ratowników

Wojskowa Akademia Techniczna opracowała i wytwarza adaptery dopasowujące maski ochronne do hełmów załóg Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, dotychczas LPR otrzymało 100 takich adapterów, produkcja trwa – poinformowała w piątek rzeczniczka WAT Ewa Jankiewicz.

"Zespół pracowników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej rozwiązał problem nieszczelności masek ochronnych używanych przez pilotów i członków załóg Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przed zakażeniem koronawirusem będzie ich chronił specjalnie opracowany adapter, który dopasowuje maskę do hełmu lotniczego" – poinformowała Jankiewicz.

Do baz LPR trafiło dotychczas 100 takich adapterów, "a to jeszcze nie koniec produkcji, bo zapotrzebowanie jest znacznie większe" – zaznaczyła rzeczniczka warszawskiej uczelni. "Nasza uczelnia jako jedyna instytucja w Polsce zaopatruje LPR w tego typu sprzęt" – podkreśliła.

Adaptery są wytwarzane z wykorzystaniem techniki druku 3D. Nad produkcją czuwa zespół kierowany przez dyrektora Instytutu Robotów i Konstrukcji Maszyn Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT dr inż. Krzysztofa Grzelaka. Pierwsza partia adapterów została przekazana do centrali LPR, skąd rozdysponowano je do baz w Polsce.

Dotychczasowe rozwiązanie stosowane przez załogi LPR było niedoskonałe. Adaptery opracowane i produkowane w WAT umożliwiają używanie masek w taki sposób, aby skutecznie zapobiegać zakażeniu koronawirusem. "Piloci LPR używali filtrów, które niestety kolidowały z hełmem pilota. W praktyce hełm odpychał maskę od twarzy, a niedopasowanie powodowało nieszczelności. Ze względów bezpieczeństwa konieczne było przeprojektowanie połączenia maska–filtr i zapewnienie szczelności" – wyjaśnił cytowany w komunikacie mgr inż. Janusz Kluczyński. Temu celowi służy opracowany przez WAT adapter (przejściówka). Odpowiednio ukształtowany plastikowy element, dzięki któremu maska szczelnie przylega do twarzy. "Tym samym spełnia ona swoją rolę chroniąc przed ewentualnym wniknięciem koronawirusa" – zaznaczył Kluczyński.

Adapter umożliwia również pilotowi korzystanie z mikrofonu. "Załoga śmigłowca musi być w stałej łączności. Tymczasem także i tu zachodziła pewna trudność, ponieważ mikrofon kolidował z maską. Również i ten problem rozwiązaliśmy" – powiedział mjr dr inż. Paweł Płatek, członek zespołu z Instytutu Techniki Uzbrojenia Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa.

Adaptery, zanim trafiły do załóg śmigłowców, zostały przetestowane na śmigłowcu w bazie technicznej LPR. "Testy wypadły pomyślnie; adaptery zostały zaakceptowane do produkcji i teraz już je wytwarzamy" – powiedział członek koła naukowego Zmęczenia Konstrukcji i Komputerowego Wspomagania Projektowania Jakub Łuszczek.

Dotychczas Wydział Inżynierii Mechanicznej otrzymał zamówienie na 600 sztuk przejściówek, dziennie jest drukowanych 50 sztuk.

Jednocześnie zespół pracowników Instytutu Robotów i Konstrukcji Maszyn Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT we współpracy z Instytutem Techniki Uzbrojenia Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa WAT kontynuuje produkcję przyłbic ochronnych dla służb medycznych. Do tej pory wyprodukowano i przekazano do szpitali oraz placówek medycznych 1200 przyłbic. Na potrzeby produkcji przyłbic pracuje 21 drukarek działających w technologii FFF. WAT zakupiła m.in. 60 kg materiału do drukarki 3D, spełniającego wymogi medyczne i odpornego na działanie środków dezynfekujących. (PAP)

autor: Jakub Borowski

brw/ godl/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony