Przejdź do treści
Źródło artykułu

Warszawskie lotnisko wykorzystuje system ostrzegania przed gołoledzią

Warszawskie lotnisko Chopina od roku wykorzystuje zmodernizowany system zapowiadający wystąpienie gołoledzi na drogach startowych i dojazdowych - poinformował PAP rzecznik portu Przemysław Przybylski. System umożliwia przygotowanie się do zwalczenia oblodzenia.

System ten pozwala lotnisku wcześniej być gotowym do zwalczenia oblodzenia pasów i dróg kołowania, tak aby samoloty mogły bezpiecznie lądować w czasie przymrozków.

"Położenie Polski w strefie klimatu przejściowego sprawia, że w okresie zimowym oprócz obfitych opadów mamy do czynienia z często występującym zjawiskiem tzw. +przejścia przez zero+. Temperatura w ciągu kilku minut z dodatniej spada do ok. minus 2°C, a następnie wraca +na plus+. W skrajnych przypadkach może się to powtarzać nawet kilka razy na dobę. Sytuację dodatkowo utrudniają występujące znaczące różnice mikroklimatyczne. Czynniki te sprzyjają powstawaniu zjawiska gołoledzi bardzo niebezpiecznego w ruchu lotniczym, szczególnie przy lądowaniu samolotów. Dlatego niezwykle istotne jest wczesne ostrzeganie, umożliwiające podjęcie działań pozwalających zwalczać oblodzenie dróg startowych" - powiedział Przybylski.

Wyjaśnił, że od 1996 r. na lotnisku wykorzystywany jest w tym celu system o nazwie IceAlert szwajcarskiej firmy Boschung, ale w ubiegłym roku został on zmodyfikowany i unowocześniony. Składa się na niego sześć stacji pomiarowych rozmieszczonych na obydwu drogach startowych. Każda z nich jest wyposażona w zespoły czujników stanu nawierzchni oraz analizatory gromadzonych danych.

"Pozwalają one z niezwykle wysokim prawdopodobieństwem przewidzieć, w jakich warunkach może wystąpić oblodzenie oraz jakiego rodzaju. Jest to możliwe dzięki analizie wielu parametrów, m.in. temperatury powietrza, nawierzchni, wilgotności nawierzchni, wilgotności względnej powietrza, ilości i rodzaju opadów atmosferycznych" - powiedział. Dodał, że jest to bardzo cenne narzędzie, wspierające Służbę Utrzymania Lotniska oraz Dyżurnych Portu.

"Możemy skutecznie zapobiegać powstawaniu takich zjawisk jak gołoledź, przez co jesteśmy w stanie zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych" - podkreślił. Dodał, że system ten mają m.in. lotniska w Helsinkach, Sztokholmie czy w Kopenhadze.

Wyjaśnił, że oddzielny system, będący uzupełnieniem IceAlertu jest zainstalowany na części estakad dojazdowych do terminalu głównego. Pomiarowe stacje meteorologiczne zostały uzupełnione w tym przypadku o automatyczny system zraszający drogi specjalnym środkiem uniemożliwiającym zamarzanie nawierzchni. Dzięki temu wszystkie drogi dojazdowe przed halę odlotów Terminalu są czarne i szorstkie. (PAP)

aop/ mki/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony