Warmińsko-mazurskie: koszt budowy lotniska w Szymanach to 200 mln zł
Budowa lotniska regionalnego w Szymanach koło Szczytna (woj. warmińsko-mazurskie) ma kosztować 200 mln zł, z tego dofinansowanie UE ma wynieść do 76 proc. - poinformował we wtorek wicemarszałek woj. warmińsko-mazurskiego Witold Wróblewski.
Wicemarszałek przedstawił radnym wojewódzkim informację na temat stanu zaawansowania prac przy uruchomieniu portu lotniczego w Szymanach.
Podkreślił, że w listopadzie gotowy będzie raport oddziaływania na środowisko - dokument potrzebny do uzyskania decyzji środowiskowej. Ta z kolei jest niezbędna, by uzyskać unijne dofinansowanie inwestycji. W pobliżu lotniska w Szymanach położona jest Puszcza Napiwodzko-Ramucka; teren lotniska objęty jest obszarem chronionym Natura 2000.
Wicemarszałek zapowiedział, że w najbliższych dniach ogłoszony zostanie konkurs na koncepcję architektoniczną terminala pasażerskiego.
Jak podkreślił Wróblewski, do grudnia 2013 r. samorząd musi podpisać umowę na dofinansowanie inwestycji z unijnego programu regionalnego. Potem ogłoszony zostanie przetarg na budowę portu lotniczego. Samorząd województwa liczy, że do połowy 2015 r. uda się wybudować terminal pasażerski i wyremontować płytę lotniska z pasem startowym oraz drogami kołowania.
Uruchomienie lotniska w Szymanach samorząd województwa powierzył w ubiegłym roku spółce samorządowej Warmia i Mazury, odsuwając spółkę Port Lotniczy Mazury, czyli dotychczasowego zarządzającego lotniskiem. Spółka ta - zdaniem samorządu - nie gwarantowała uruchomienia działalności lotniskowej w Szymanach. Mimo wypowiedzenia jej umowy dzierżawy na teren lotniska, spółka Port Lotniczy Mazury nie chciała dotąd opuścić nieruchomości. Jej przedstawiciele twierdzili, że wypowiedzenie umowy przez samorząd jest nieskuteczne. W ubiegłym tygodniu sąd okręgowy w Olsztynie przyznał rację samorządowi, ocenił, że wypowiedzenie umowy o dzierżawie jest zasadne i nakazał spółce Port Lotniczy Mazury wydanie lotniska. Wyrok nie jest prawomocny.
Byłe wojskowe lotnisko w Szymanach działało do 2004 roku. Port Lotniczy Mazury wciąż borykał się z problemami finansowymi. W 2008 roku spółka pozyskała inwestora strategicznego - European Business Partners sp. z o.o. Posiadający 61 proc. udziałów EBP deklarował pozyskanie kapitału i przywrócenie na lotnisku ruchu.
Według zarządu województwa deklaracje te nie zostały zrealizowane. (PAP)
ali/ amac/
Komentarze