W Warszawie ruszyły pierwsze pociągi z lotniska Chopina
Jak podkreśliła prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, która przejechała odcinek między portem lotniczym a centrum miasta, inwestycja ta jest charakterystyczna dla dużych miast.
"To charakteryzuje dużą metropolię, dostanie się kolejką na lotnisko" - mówiła po zakończeniu 25-minutowej podróży prezydent Warszawy. "Jesteśmy nowocześni" - podkreśliła.
Prezydent mówiła, że połączenie kolejowe z portem lotniczym jest bardzo istotne. "Dlatego, że to jest duża pewność. Sama pamiętam, ilekroć jeździłam na Heathrow (lotnisko w Londynie - PAP) samochodem, to nigdy nie byłam pewna (...). Lepiej się jeździ koleją niż taksówką" - mówiła.
Jak dodała, dodatkową zaletą takiego połączenia jest to, że jest ono niedrogie.
Jak powiedziała PAP jedna z pasażerek pociągu, "w końcu doczekaliśmy się tego połączenia". "Często latam samolotami i jest dla mnie bardzo ważne, żeby nie tracić czasu w staniu w korkach w jakimś autobusie, albo taksówce" - powiedziała.
W piątek została uruchomiona nowa linia SKM – S3, łącząca Legionowo ze Stadionem Narodowym i Lotniskiem Chopina. Do lotniska została także wydłużona trasa linii S2, której pociągi kursowały między Sulejówkiem a Dworcem Zachodnim.
Składy Kolei Mazowieckich połączyły Lotnisko Chopina z Warszawą Wschodnią. Po otwarciu portu lotniczego w Modlinie - co jest zaplanowane na połowę lipca - przewoźnik przedłuży trasę, aby jednym pociągiem można było dojechać na oba warszawskie lotniska.
Zarząd Transportu Miejskiego i Koleje Mazowieckie od 1 czerwca do 1 lipca będą wzajemnie honorować wszystkie rodzaje biletów w pociągach kursujących między Lotniskiem Chopina a Dworcem Wschodnim. Chodzi o wszystkie bilety z taryfy ZTM, łącznie z jednorazowymi i czasowymi oraz o wszystkie bilety z taryfy KM.
Do obsługi linii lotniskowej przewoźnik kupił od bydgoskiej Pesy 13 pociągów typu Elf. Elfy kosztowały prawie 300 mln zł, z czego prawie 178 mln zł dołożyła Unia Europejska.
Jeden pociąg może zabrać na raz nawet tysiąc pasażerów.
Budowa łącznicy kolejowej z tunelem ze Służewca trwała ponad dwa lata i kosztowała ok. 300 mln złotych brutto. To jedna z najważniejszych inwestycji w stolicy związana z organizacją Euro 2012. (PAP)
mick/ mki/ jra/
Komentarze