Przejdź do treści
Źródło artykułu

W Pyrzowicach o 2,5 proc. mniej pasażerów; port planuje inwestycje

04.01. Katowice (PAP) - O 2,5 proc. pasażerów mniej niż rok wcześniej odprawił w 2009 r. Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach. W tym roku lotnisko liczy na wzrost ruchu i planuje inwestycje, w tym rozbudowę płyt postojowych. Środki na ten cel pochodzą m.in. z dokonanego w grudniu podwyższenia kapitału firmy zarządzającej portem.Według informacji przedstawicieli lotniska i samorządu woj. śląskiego, w wyniku ostatniego podwyższenia kapitału Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), zwiększy się on o ponad 83 mln zł. Nowe akcje objęli dotychczasowi najwięksi akcjonariusze: Węglokoks, samorząd woj. śląskiego, przedsiębiorstwo Porty Lotnicze oraz samorząd Katowic."Województwo Śląskie objęło nowe akcje GTL wartości blisko 28 mln zł" - powiedziała w poniedziałek PAP rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach, Aleksandra Marzyńska. Wszystkie procedury związane z podwyższeniem kapitału mają zamknąć się do marca tego roku.Członkiem rady nadzorczej GTL został marszałek woj. śląskiego, Bogusław Śmigielski. Jak wyjaśniła rzeczniczka, marszałek postanowił osobiście brać udział w pracach rady ze względu na wielkie znaczenie lotniska dla regionu oraz chęć faktycznego wspierania rozwoju portu przez regionalny samorząd.Po dokapitalizowaniu woj. śląskie z ponad 38-procentowym udziałem w akcjonariacie pozostaje drugim pod względem wielkości akcjonariuszem GTL. Ok. 40 proc. walorów należy do Węglokoksu, którego prezes Jerzy Podsiadło, również wszedł do rady nadzorczej Towarzystwa i został jej szefem. Prawie 18 proc. akcji mają Porty Lotnicze, a ok. 1,5 proc. miasto Katowice.W poniedziałek podkatowickie lotnisko podsumowało miniony rok, w którym port odprawił 2 mln 364,6 tys. pasażerów, wobec 2 mln 427 tys. osób w 2008 r. Na tle całego lotniczego rynku (po trzech kwartałach spadek liczby pasażerów w Polsce wynosił ponad 10 proc.) władze lotniska uznały ubiegłoroczny wynik za dobry.W ruchu czarterowym port obsłużył ponad 603,7 tys. osób, podobnie jak rok wcześniej. Tym samym lotnisko umocniło się na pozycji głównego centrum czarterowego Polski południowej.W 2010 r. na lotnisku mają ruszyć inwestycje, w ramach wieloletniego programu, wartego w sumie ok. 435 mln zł. W pierwszym etapie, wiosną, ruszy zaplanowana na dwa lata budowa ok. 30 tys. m kw. nowych płyt postojowych, które pomieszczą 13 samolotów. Po zakończeniu tej inwestycji płyty pomieszczą w sumie 26 maszyn. W przyszłości planowana jest także budowa drugiej drogi startowej i dróg do kołowania.Dobiegają końca prace nad dokumentacją przetargową dotyczącą nowego terminalu cargo o powierzchni ponad 7 tys. m kw. Według wstępnych ocen, baza cargo ma kosztować ok. 16 mln euro, prawie 60 proc. to środki unijne, o które lotnisko zamierza się starać.Lotnisko planuje również uruchomienie nowych kierunków lotów. Obecnie samoloty regularnie latają z Katowic w 30 kierunkach, z czego 21 przypada na linię Wizz Air. Lotnisko w Pyrzowicach jest jedną z głównych baz tego przewoźnika. W marcu przyszłego roku będzie tu stacjonować już pięć samolotów tej linii, wobec obecnych czterech. Wiąże się to z uruchomieniem czterech nowych połączeń: do hiszpańskiego Madrytu, włoskiej Pizy, Hamburga/ Lubeki w Niemczech oraz Bergen w Norwegii.Według rzecznika lotniska Cezarego Orzecha, jednym z najważniejszych wydarzeń w podkatowickim porcie w minionym roku było otwarcie przez linię Wizz Air pierwszego i jedynego jak dotąd regularnego połączenia z portu regionalnego na Ukrainę. Oprócz Kijowa w siatce połączeń regularnych z Pyrzowic pojawiła się też nowa trasa linii Ryanair do Bolonii oraz dwie do Wenecji i Monachium, obsługiwane przez Wizz Air.Ważnym wydarzeniem było także otwarcie pierwszego w historii polskiego lotnictwa transatlantyckiego połączenia cargo. Loty na trasie pomiędzy kanadyjskim lotniskiem Hamilton a Katowice Airport uruchomiły wspólnie linia lotnicza Cargojet i PLL Lot Cargo. (PAP)mab/ bos/ mow/
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony