Przejdź do treści
Źródło artykułu

W BBN kolejne spotkanie ws. bezpieczeństwa lotów VIP-ów

W BBN odbyło się we wtorek kolejne spotkanie związane z wypracowywaniem zaleceń dotyczących bezpieczeństwa lotów najważniejszych osób w państwie; tym razem uczestniczył w nim zarząd Krajowej Rady Lotnictwa - poinformował departament komunikacji Biura. Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, na zlecenie pełniącego obowiązki prezydenta marszałka Sejmu Bronisława Komorowskiego, pracuje nad raportem na temat procedur mających zapobiec takim katastrofom, jak 10 kwietnia pod Smoleńskiem, w której zginęło 96 osób - wśród nich prezydent Lech Kaczyński, najwyżsi wojskowi dowódcy, parlamentarzyści i ówczesny szef BBN.

Do problemów rozpatrywanych przez BBN należą m.in. organizacja transportu powietrznego przez kancelarie upoważnione do lotów specjalnych, podział i pogrupowanie osób pełniących najwyższe funkcje oraz kwestie zapewnienia bezpieczeństwa lotów, na które składają się kompetencje załogi i stan techniczny samolotów, zabezpieczenie środków łączności, nośników informacji i systemów kryptograficznych.

Pełny raport, jak powiedział PAP we wtorek Jarosław Rybak z BBN, ma zostać opracowany w ciągu kilku tygodni. W pierwszej kolejności ma się z nim zapoznać marszałek Komorowski, a następnie członkowie Rady Bezpieczeństwa Narodowego.

W BBN, w ramach cyklu spotkań, gościł we wtorek zarząd Krajowej Rady Lotnictwa. Reprezentowali go: gen. w st. spocz. Andrzej Dulęba, Tomasz Hypki, Edward Margański, Bogdan Papis i gen. w st. spocz. Stanisław Targosz.

Podczas spotkania - jak powiedział PAP Hypki - rozmawiano m.in. o zakupie nowych maszyn i konieczności utrzymania jednostki wojskowej zajmującej się transportem najważniejszych osób w państwie. Goście, jak relacjonował, ocenili także, że nawiązywanie stałej współpracy z liniami cywilnymi jest niekorzystne, nawet jeśli miałby to być narodowy przewoźnik.

Wkrótce ma zostać sfinalizowana umowa dotycząca dwóch samolotów Embraer-175, które byłyby wykorzystywane do transportu najważniejszych osób w państwie. Maszyny te będą pilotowane przez LOT-owskie załogi, ponieważ zostaną wyczarterowane od narodowego przewoźnika.

"Istnienie specpułku jest konieczne, bo tylko to gwarantuje możliwość wykonywania lotów np. w rejony działań wojennych" - powiedział PAP we wtorek Hypki. W ocenie eksperta, pojawiające się po katastrofie wątpliwości, co do formuły jego funkcjonowania w przyszłości, są szkodliwe i skutkują odchodzeniem ze służby pilotów i techników.

Hypki uważa, że pułk powinien jak najszybciej otrzymać nowe maszyny i sugeruje, że mogłyby to być cztery nieduże samoloty o zasięgu od 8 tys. km. Jego zdaniem, nabycie dużych samolotów należy odłożyć na przyszłość. Ekspert proponuje rozważenie zakupu samolotów wielozadaniowych typu MRTT. Jak podkreśla, mają one szerokie zastosowanie - mogą służyć zarówno do przewozu pasażerów, jak i ładunków oraz być wykorzystywane nie tylko przez najważniejsze osoby w państwie, ale także podczas ćwiczeń czy operacji realizowanych przez siły zbrojne.

Wtorkowe spotkanie było szóstym z cyklu. BBN nie odnosi się do ich przebiegu. "Nie informujemy o cząstkowych wynikach spotkań m.in. ze względu na mnogość pojawiających się rozwiązań i propozycji; przedstawiony całościowy efekt prac" - przypomniał w rozmowie z PAP Rybak.

W pierwszym spotkaniu, 30 kwietnia, uczestniczyli przedstawiciele Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz pogotowia ratunkowego. W kolejnym, zorganizowanym 11 maja spotkali się przedstawiciele kancelarii: prezydenta, premiera, Sejmu i Senatu oraz resortów: obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Biura Ochrony Rządu oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego.

Trzecia narada, roboczo nazwana "okrągłym stołem ekspertów ds. lotnictwa", odbyła się 17 maja; wtedy do dyskusji zaproszono wojskowych i cywilnych ekspertów lotniczych. Czwarte spotkanie miało miejsce 28 maja. Brali w nim udział przedstawiciele MSWiA, ministerstwa infrastruktury, BOR, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, PLL LOT S.A. oraz Euro LOT. Piąte spotkanie szef BBN Stanisław Koziej przeprowadził 1 czerwca z kadrą Dowództwa Sił Powietrznych. Szóste odbyło się we wtorek. Kolejne planowane jest na 9 czerwca.

W środę szef BBN ma wizytować odpowiadający za transport VIP-ów 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony