W bazie w Krzesinach wyremontują samoloty z kołobrzeskiego muzeum
Wojskowe samoloty Lim-2 i Mig-19P ze zbiorów Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu (Zachodniopomorskie) zostaną poddane kompleksowej renowacji w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach (Wielkopolskie). Remont obu maszyn potrwa kilka miesięcy.
Dyrektor muzeum Paweł Pawłowski poinformował w poniedziałek PAP, że Lim-2 został już rozebrany na części i przewieziony do Krzesin, a Mig-19 ma tam trafić za 3-4 tygodnie. Szacunkowy koszt renowacji to 300 tys. zł, jednak Muzeum Oręża Polskiego nie wyda na prace ani złotówki. "To efekt porozumienia z 31. Bazą Lotnictwa Taktycznego, która zapewnia transport samolotów. Natomiast samą renowację przeprowadzą za darmo członkowie aż trzech działających przy bazie stowarzyszeń miłośników lotnictwa" - powiedział Pawłowski. Renowacja Lima-2 planowana jest na pół roku. Prace nad Migiem-19 potrwają nieco dłużej. Pawłowski liczy na to, że po remoncie zwiedzający Muzeum Oręża Polskiego będą mogli wsiąść do obu maszyn. Lim-2 to ulepszona wersja Miga-15, jednomiejscowego, jednosilnikowego radzieckiego odrzutowego myśliwca skonstruowanego pod koniec lat 40. w biurze Mikojana i Guriewicza.
W Polsce samoloty te budowano w latach 1954-1956 na radzieckiej licencji w WSK Mielec. Nazwa Lim wzięła od określenia Licencyjny Myśliwiec. W Polsce wybudowano 496 Lim-ów. Maszyny latały w naszych siłach powietrznych do 1978 r. Samolot ze zbiorów muzeum nosił numer taktyczny 1705. Mig-19 to skonstruowany w połowie lat 50. przez Mikojana i Guriewicza jednomiejscowy, naddźwiękowy myśliwiec przechwytujący. Maszyna była pierwszym seryjnie produkowanym radzieckim samolotem bojowym, który mógł przekroczyć prędkość Ma 1 (Mach jeden, czyli ok. 1062 km/h na wys. 11 tys. m) w locie poziomym. Była to również pierwsza radziecka maszyna uzbrojona w kierowane rakiety klasy "powietrze-powietrze".
Samoloty tego typu były eksploatowane przez lotnictwo Związku Radzieckiego stosunkowo krótko, bo zaledwie do roku 1963. Powodem było opracowanie nowocześniejszej i znacznie bardziej perspektywicznego myśliwca Mig-21. Polskie lotnictwo wojskowe było wyposażone w ok. 30 Migów-19. Egzemplarz znajdujący się w zbiorach muzeum miał nr taktyczny 728 i był służbie do 1976 r. W lotniczych zbiorach kołobrzeskiego muzeum znajduje się obecnie osiem samolotów i śmigłowiec SM 2.
Muzeum zabiega obecnie w Ministerstwie Obrony Narodowej o przekazanie dwóch szturmowo-bombowych Su-22 ze zmienną geometrią skrzydeł, szkoleniowy odrzutowiec Iskra w malowaniu Marynarki Wojennej i śmigłowiec ratowniczy Mi-14.
Komentarze