W 2020 r. ruch na lotnisku Olsztyn-Mazury spadł o prawie 60 proc.
"Rok 2020 był pełen wyzwań dla całej branży lotniczej na niespotykaną dotąd skalę. Staraliśmy się przystosować do dynamicznie zmieniającej się sytuacji epidemicznej w Polsce i Europie, zapewniając ciągłość operacyjną lotniska i w nowym roku będziemy kontynuowali te działania wierząc, że ruch lotniczy będzie się stopniowo odbudowywał" - poinformował Tomasz Kądziołka, prezes zarządzającej lotniskiem Olsztyn Mazury spółki Warmia Mazury.
Naworski przypomniał, że w minionym roku ruch lotniczy odbywał się w cieniu trwającej pandemii koronawirusa SARS-CoV 2, która sparaliżowała rejsowy ruch pasażerski na całym świecie. Dodał, że pomimo czasowego zawieszenia lotów pasażerskich, lotnisko Olsztyn- Mazury utrzymało ciągłość operacyjną, zapewniając obsługę m.in. lotów szkoleniowych, medycznych, biznesowych, wojskowych i transportowych.
Wszystkie połączenia pasażerskie oferowane przez przewoźników przed pandemią, wróciły do rozkładu lotów na przełomie czerwca i lipca 2020. Pasażerowie mogli skorzystać z lotów do Londynu Luton, Londynu Stansted, Dortmundu oraz Krakowa. Naworski wyjaśnił, że aktualny rozkład lotów uzależniony jest od dynamicznie zmieniających się restrykcji i regulacji rządowych, związanych z przeciwdziałaniem pandemii Covid-19.
Poinformował, że aby zapewnić pasażerom bezpieczeństwo, władze portu wdrożyły szereg zaleceń krajowych i międzynarodowych organizacji zajmujących się ochroną zdrowia, w celu przystosowania terminala pasażerskiego do działalności w czasie pandemii. Wprowadzone rozwiązania obejmują m.in. kontrolę temperatury ciała osób wchodzących do terminala, noszenie maseczki na terenie portu, zachowanie dystansu społecznego i dbanie o higienę rąk.
Powierzchnie terminala są systematycznie dezynfekowane, a pracownicy portu wyposażeni zostali w środki ochrony osobistej. Wszystkie operacje lotnicze realizowane na lotnisku w Szymanach odbywają się w standardzie sanitarnym.
Według Naworskiego, pomimo wielu wyzwań, z jakimi w 2020 roku spotkała się branża lotnicza, władze lotniska Olsztyn Mazury podejmowały działania ukierunkowane na dalszy rozwój portu. W październiku podpisana została umowa o dofinansowanie ze środków unijnych projektu na modernizację infrastruktury Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury do II kategorii radiowego systemu nawigacyjnego ILS.
Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych w strefie airside lotniska, a także zwiększenie dostępności komunikacyjnej portu, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych. Projekt w 60 proc. finansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury 2014- 2020. (PAP)
autor: Agnieszka Libudzka
ali/ pad/
Komentarze