Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ustawa o "Portach Lotniczych" trafi do podpisu prezydenta

Dotychczasowe organy zarządzania PPL - naczelny dyrektor, zebrania delegatów i rada pracownicza - zostaną zastąpione przez prezesa oraz radę nadzorczą - taki będzie skutek ustawy, która trafi do podpisu prezydenta. Senat nie zaproponował do niej w piątek żadnych poprawek.

Ustawę o Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze" (PPL) przygotowali posłowie PiS. W głosowaniu udział wzięło 78 senatorów. "Za" opowiedziało się 47, przeciw było 29, a wstrzymało się 2.

Wcześniej zgłoszono do ustawy kilkanaście poprawek, które jednak odrzuciła senacka komisja infrastruktury.

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" zarządza największym w Polsce portem, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina. Ma też udziały w portach regionalnych, np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie czy Poznaniu.

Zgodnie z ustawą z 1987 r. o Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze" organami PPL są: naczelny dyrektor, zebranie delegatów i rada pracownicza. Naczelny dyrektor zarządza i reprezentuje PPL. Nowa ustawa powoduje, że ta z 1987 r. traci moc. Tym samym dotychczasowe organy zarządzania zostaną zastąpione przez prezesa PPL oraz radę nadzorczą. Ma to zbliżyć PPL pod względem struktury organizacyjnej do współczesnych regulacji.

Jak wynika z uzasadnienia, posłowie PiS w nowej ustawie chcą "profesjonalizacji nadzoru nad działalnością PPL poprzez rezygnację z organów pracowniczych na rzecz rady nadzorczej powoływanej przez ministra właściwego do spraw transportu z osób spełniających standardowe wymagania stawiane członkom rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa". Równocześnie zachowana zostanie dotychczasowa forma działalności, czyli przedsiębiorstwo państwowe, "co pozwoli na utrzymanie funkcji nadzoru sprawowanego przez ministra właściwego do spraw transportu".

W uzasadnieniu projektu napisano także, że uchwalenie nowej ustawy o Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze" jest niezbędne przede wszystkim ze względu na konieczność zaktualizowania podstaw prawnych działania tego przedsiębiorstwa i wprowadzi przejrzyste zasady nadzoru i zarządzania.

"Utrzymana zostaje forma prawna działalności PPL jako przedsiębiorstwa państwowego, posiadającego osobowość prawną, działającego jako samodzielna i samofinansująca się jednostka organizacyjna. PPL po zmianie ustawy będzie kontynuował swoją dotychczasową działalność, utrzymane zostają wszystkie przepisy regulujące podstawy działalności PPL, tak w zakresie uczestniczenia w obrocie gospodarczym, odpowiedzialności za swoje zobowiązania oraz wyłączenia odpowiedzialności za zobowiązania Skarbu Państwa, przy zachowaniu braku odpowiedzialności Skarbu Państwa za zobowiązania PPL" - czytamy w uzasadnieniu.

Autorzy zaproponowali, aby rada nadzorcza była organem kolegialnym, o precyzyjnie określonych kompetencjach, w tym między innymi sprawowania nadzoru nad gospodarką finansową PPL. Zachowany został nadzór ministra właściwego do spraw transportu nad działalnością PPL. Utrzymane zostały dotychczasowe regulacje dotyczące uprawnień nadzorczych ministra, w tym kontroli i oceny działalności PPL, nakładania obowiązku wprowadzenia do planów określonych zadań oraz wstrzymywania decyzji prezesa Portów Lotniczych.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

autorzy: Aneta Oksiuta, Mariusz Polit

edytor: Sonia Sobczyk (PAP)

aop/ mp/ son/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony