Przejdź do treści
Źródło artykułu

USA: na Florydzie mechanik oskarżony o celowe uszkodzenie samolotu

Amerykański mechanik, pracujący dla linii lotniczych American Airlines, został oskarżony o celowe uszkodzenie samolotu w Miami. Mężczyzna twierdzi, że nie chciał nikomu wyrządzić krzywdy, tylko dostać pracę w godzinach nadliczbowych.

Według doniesień mediów Abdul-Majeed Marouf Ahmed Alani stanął przed sądem pod zarzutem "umyślnego uszkodzenia, zniszczenia, unieruchomienia lub rozbicia samolotu". Zeznał, że uszkodził system nawigacji, ponieważ chciał spowodować opóźnienie lub anulować lot, aby dostać godziny nadliczbowe.

Do zajścia doszło 17 lipca na lotnisku w Miami. Alani dokonywał tam przeglądu samolotu ze 150 osobami na pokładzie, który miał lecieć do Nassau na Bahamach. Piloci jednak otrzymali informację o problemach z komputerem pokładowym i start został odwołany.

Mężczyznę zidentyfikowano dzięki kamerom monitorującym na lotnisku oraz oświadczeniom innych mechaników, którzy kontaktowali się z nim tego dnia na lotnisku.

Według dziennika "Miami Herald", powołującego się na akt oskarżenia, Alani przykleił kawałek pianki wewnątrz przewodu prowadzącego do modułu danych lotniczych, pokazujących prędkość samolotu, wysokość, nachylenie itp. Zapewniał, że nie zamierzał wyrządzić żadnej szkody ani samolotowi, ani pasażerom.

Alani pracuje jako mechanik w American Airlines od 1988 roku. Swój czyn usprawiedliwiał irytacją z powodu zawieszonych negocjacji w sprawie umowy związkowej. Wpłynęło to, argumentował, na jego sytuację finansową.

Związek zawodowy Twu-Iam Association stara się zawrzeć nowy kontrakt z linią lotniczą, gdyż w celu ograniczenia kosztów American Airlines zleca więcej prac konserwacyjnych na zewnątrz. W ubiegłym miesiącu sąd federalny wydał nakaz uniemożliwiający związkowi ingerowanie w działalność linii lotniczej.

American Airlines zarzuca mechanikom nielegalne spowolnienia pracy w okresie letnim. Prowadzi to do odwołania lotów.

Twu-Iam potępiło w oświadczeniu osoby zagrażające bezpieczeństwu samolotu. Podkreśla, że nie jest to tolerowane ani akceptowane przez kierownictwo ani członków organizacji.

"Bezpieczeństwo jest priorytetem numer jeden dla członków IAM i TWU, zajmujących się konserwacją i eksploatacją statków powietrznych. Są oni najlepiej wyszkolonymi specjalistami ds. bezpieczeństwa w branży lotniczej. W rezultacie amerykański system transportu lotniczego jest najbezpieczniejszy na świecie" – głosi dokument.

Związek ogłosił, że wznawia negocjacje z American Airlines. Rozpoczęcie rozmów zaplanowano na 16 września.

Z Nowego Jorku Andrzej Dobrowolski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony