Urząd Lotnictwa Cywilnego: nawet 600 euro odszkodowania za odwołany lot
Jak przypomina Urząd Lotnictwa Cywilnego, w przypadku, gdy lot został opóźniony, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi posiłki i napoje. Gdy opóźnienie przeciągnie się aż do następnego dnia, przysługuje nam hotel, łącznie z transportem do niego i z powrotem na lotnisko. Pasażerom takie prawa przysługują m.in. wówczas, gdy z powodu usterki maszyna nie może odlecieć o czasie.
Takie same prawa przysługują podróżnym, gdy linia odmawia wejścia na pokład samolotu. Stać się tak może np. w przypadku overbookingu, czyli sprzedaży większej liczby biletów niż jest miejsc na pokładzie. Dodatkowo, poza zwrotem równowartości ceny biletu, możemy wtedy liczyć na odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro.
Gdy dojdzie do odwołania lotu, pasażer ma prawo do zwrotu (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeśli linie nie poinformują nas o anulacji na minimum dwa tygodnie przed odlotem i nie zaproponują przelotu alternatywnego, przysługuje nam odszkodowanie. W zależności od długości trasy możemy liczyć na kwotę od 250 do 600 euro.
Rekompensata nie przysługuje jednak w przypadku odwołania lotu z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. złych warunków atmosferycznych.
Aby móc liczyć na wynagrodzenie naszych strat, musimy jednak pamiętać, by po ewentualnych "przygodach" w podróży złożyć reklamację do przewoźnika.
W przypadku problemów z bagażem warto pamiętać, że za bagaż rejestrowany od momentu nadania do momentu jego odbioru na docelowym lotnisku odpowiada przewoźnik. (PAP)
stk/ asw/ aop/ pad/ jbr/
Komentarze