Unieważniony przetarg na drugą jezdnię do lotniska Katowice

Katowicki oddział GDDKiA unieważnił w piątek przetarg na budowę drugiej jezdni ekspresowej trasy S1 wiodącej do lotniska Katowice. Najpierw wybrany w przetargu wykonawca nie zdecydował się na podpisanie umowy, potem zrezygnowali z tego wszyscy pozostali wykonawcy.

Chodzi o przygotowywaną rozbudowę głównej trasy prowadzącą do lotniska Katowice od węzła dwujezdniowych dróg nr 1 i 86 w miejscowości Podwarpie do węzła Lotnisko (z drogą nr 913). Pierwsza jezdnia tego liczącego ok. 9,5 km odcinka trasy jest otwarta od listopada 2006 r. Ruch odbywa się tam w obu kierunkach; co pewien czas dochodzi tam do groźnych wypadków.

To także jeden z czterech fragmentów S1 przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

O ogłoszeniu przetargu na tę inwestycję Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała w październiku 2015 r. Postępowanie objęło liczącą ok. 9,7 km drugą jezdnię tego odcinka S1, a także m.in. 6 obiektów mostowych i dostosowanie istniejącego węzła Mierzęcice. Część istniejącej już od kilku lat infrastruktury pierwszej jezdni (np. wiadukty nad trasą) uwzględnia przygotowywaną teraz inwestycję.

Postępowanie związane z wyborem wykonawcy drugiej jezdni było prowadzone w trybie przetargu ograniczonego - w pierwszym etapie składano wnioski o dopuszczenie do udziału. Do drugiego etapu zaproszono 20 wykonawców, którzy spełnili określone kryteria. Pierwotnie podpisanie umowy GDDKiA przewidywała na grudzień 2016 r.

Katowicki oddział GDDKiA wybrał najkorzystniejszą ofertę na początku lipca 2017 r. Z ceną 76,8 mln zł brutto złożyło ją konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. W listopadzie ub. roku Dyrekcja informowała jednak, że wykonawca odstąpił od podpisania umowy, uzasadniając to zmianą uwarunkowań rynkowych, związanych ze wzrostem czynników cenotwórczych, w tym dostępnością podwykonawców.

W tej sytuacji GDDKiA zamierzała skorzystać z możliwości danej w Prawie zamówień publicznych i dokonać wyboru kolejnej oferty, bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny – zwracając się do pozostałych wykonawców.

W opublikowanym w lipcu 2017 r. rankingu ofert na drugim miejscu znalazła się oferta złożona przez Skanskę (86,1 mln zł). Kolejne oferty przygotowały: konsorcjum spółek z grupy Strabag (87,5 mln zł), Budimex (97,1 mln zł) oraz PBDiM Mińsk Mazowiecki (104,4 mln zł). W przypadku 11 pozostałych ofert zostały one odrzucone lub wykluczeni zostali wykonawcy.

W piątek katowicki oddział opublikował informację o unieważnieniu przetargu. „Wszyscy pozostali wykonawcy poinformowali zamawiającego, iż nie są zainteresowani zawarciem umowy, a zatem postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą prawną uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy ws. zamówienia publicznego” - napisano w informacji.

W tej sytuacji katowicki oddział GDDKiA, zmierzając do realizacji odcinka przewidzianego w Programie Budowy Dróg Krajowych, podejmie decyzję o ew. ogłoszeniu ponownego przetargu na wybór wykonawcy.

Druga jezdnia S1 od Podwarpia płynnie przeszłaby na węźle Lotnisko w istniejący już dwujezdniowy, liczący ok. 1,9 km odcinek tej trasy do węzła Pyrzowice, który kończy obecnie istniejący południowy fragment autostrady A1 (teraz wiedzie stamtąd do czeskiej granicy w kierunku Ostrawy, powstaje natomiast fragment na północ, w stronę Częstochowy).

Obecny PBDK zakłada również przebudowę do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej „jedynki” od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km; trwa projektowanie), budowę nowego odcinka Mysłowice – Bielsko-Biała (ok. 40 km, trwa przetarg na tzw. koncepcję programową), a także budowę ok. 8,5-kilometrowego tzw. obejścia Węgierskiej Górki (w grudniu ub. roku wojewoda śląski opublikował zgodę na budowę).

W grudniu 2016 r. odcinki: Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, Mysłowice – Bielsko-Biała i obejście Węgierskiej Górki zostały skierowane do realizacji. Według ówczesnych zapowiedzi cała S1 w woj. śląskim ma być gotowa do 2022 r.

Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka – Zwardoń.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ amac/

Źródło: PAP
comments powered by Disqus