Przejdź do treści
Źródło artykułu

ULC: polskie lotniska w I połowie br. obsłużyły o 64 proc. mniej osób niż w tym samym okresie ub.r.

Polskie porty lotnicze w pierwszej połowie 2020 r. obsłużyły ponad 8 mln pasażerów; ruch pasażerski zmalał o 64 proc. w porównaniu z pierwszą połową 2019 r. - podał Urząd Lotnictwa Cywilnego. Drugi kwartał br. był jednym z najtrudniejszych okresów w historii lotnictwa cywilnego w Polsce - dodano.

"Ponad 8 mln pasażerów oraz 77,7 tys. operacji lotniczych obsłużyły polskie porty lotnicze w pierwszej połowie 2020 r. Ruch pasażerski, w porównaniu z pierwszą połową 2019 r., zmalał o 64 proc., a liczba operacji o 59 proc." - poinformował we wtorkowym komunikacie ULC.

Urząd podał, że drugi kwartał 2020 r. "był jednym z najtrudniejszych okresów w historii lotnictwa cywilnego w Polsce". "Główną przyczyną było zawieszenie od połowy marca do końca maja pasażerskich połączeń lotniczych" - wskazano.

Jak przekazał ULC, zarówno w kwietniu, jak i w maju br., liczba pasażerów obsłużonych przez polskie lotniska stanowiła niecałe 0,5 proc. liczby pasażerów podróżujących w analogicznych miesiącach 2019 r. Z początkiem czerwca został wznowiony ruch krajowy, a w połowie miesiąca częściowo przywrócono ruch międzynarodowy. W czerwcu, z powodu epidemii i związanego z nią spadku popytu na podróże lotnicze, obsłużono tylko 2 proc. liczby pasażerów podróżujących w czerwcu 2019 r. (14 proc. w ruchu krajowym).

"Lotnisko Chopina w Warszawie obsłużyło prawie 3,2 mln pasażerów, tj. 5,4 mln podróżnych mniej niż w pierwszej połowie 2019 r." - czytamy. Drugie co do wielkości lotnisko, Port Lotniczy Kraków-Balice, obsłużyło 1,5 mln pasażerów, tj. o 2,3 mln mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Z danych ULC wynika, że wśród przewoźników lotniczych w pierwszej połowie 2020 r. najwięcej pasażerów obsłużył irlandzki Ryanair – ponad 2,2 mln osób, tj. 3,6 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Polskie Linie Lotnicze LOT przewiozły ponad 2 mln pasażerów, tj. 3,4 mln pasażerów mniej niż w pierwszej połowie 2019 r. Wizz Air, trzeci największy przewoźnik w Polsce, przewiózł w tym okresie niecałe 1,7 mln pasażerów, co oznacza 2,5 mln mniej niż w pierwszej połowie 2019 r.

"W pierwszej połowie 2020 r., w ramach regularnych przewozów międzynarodowych, przewieziono prawie 12 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r., a w ramach przewozów czarterowych 1,3 mln pasażerów mniej" - napisano.

W pierwszej połowie 2020 r., w ramach przewozów krajowych, przewieziono 1,1 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r., co oznacza spadek o 60 proc. W samym drugim kwartale, pomimo wznowienia ruchu lotniczego na początku czerwca, ruch krajowy odnotował spadek liczby pasażerów o 95 proc. Najwięcej pasażerów w ruchu krajowym przewiózł PLL LOT - prawie 690 tys. podróżnych, tj. ponad 1 mln pasażerów mniej niż w pierwszej połowie 2019 r.

Jak podał ULC, w pierwszym półroczu 2020 r., w przewozach regularnych, odnotowano spadek na poziomie 63 proc., co oznacza prawie 13 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Najwięcej pasażerów podróżowało na trasach do/z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Ukrainy.

Najwięcej pasażerów w ruchu regularnym obsłużyło Lotnisko Chopina w Warszawie (2,9 mln pasażerów), następnie Port Lotniczy Kraków-Balice (1,5 mln pasażerów) i Port Lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy (0,9 mln pasażerów).

W ruchu czarterowym, w pierwszej połowie 2020 r., liczba pasażerów podróżujących z/do polskich portów lotniczych zmalała o 74 proc., tj. o ponad 1,3 mln pasażerów, w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. W pierwszej połowie 2020 r. najwięcej pasażerów podróżowało na trasach z/do Egiptu, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii (w dużej mierze dzięki akcji #LOTdoDomu). Na wzrost liczby pasażerów lotów czarterowych na trasach do/z Wielkiej Brytanii wpłynęły tzw. loty repatriacyjne, zaliczane do lotów czarterowych.

Jak podał ULC, najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym przewiózł Enter Air (141 tys.), następnie PLL LOT (135 tys., tj. 40 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. - m. in. dzięki akcji #LOTdoDomu) oraz Smartwings (65 tys.). (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ skr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony