Wypadek Sukhoi Superjet 100-95 w Moskwie
41 osób zginęło w niedzielę podczas awaryjnego lądowania samolotu na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo. Sukhoi Superjet 100-95 (znaki rejestracyjne RA-89098) należący do linii Aeroflot wykonywał lot SU-1492 z Moskwy Szeremietiewo do Murmańska (Rosja). Samolot wystartował z pasa startowego 24C o 18:04L (15:04 UTC), ale zatrzymał wznoszenie na FL100 i załoga wkrótce potem zgłosiła powrót na lotnisko, ale potem ATC utraciło kontakt radiowy.
Z powodu trudnych warunków pogodowych dopiero przy drugiej próbie zdołał wylądować. Podczas twardego lądowania samolot kilkakrotnie uderzył w pas startowy. Jak powiedział przedstawiciel Aerofłotu silniki maszyny znajdującej się już na pasie startowym stanęły w płomieniach. Wkrótce ogarnęły tylną część samolotu, która została ona całkowicie zniszczona.
Rosyjskie media podawały początkowo, powołując się na załogę samolotu, że w maszynę uderzył piorun, co spowodowało usterkę techniczną jednak rzecznik Aerofłotu nie potwierdził tego. Podkreślił natomiast, że załoga "robiła wszystko co możliwe" aby ratować pasażerów, którzy zostali ewakuowani w ciągu 55 sekund.
Ludzie, którzy wydostali się z samolotu, zaczęli rozbiegać się w panice, stąd problemy z oszacowaniem liczby ofiar. Lotnisko Szeremietiewo zostało przejściowo zamknięte. Potem częściowo wznowiło pracę, jednak wiele lotów przekierowano do innych moskiewskich portów lotniczych.
Komitet Sledczy Federacji Rosyjskiej opublikował komunikat, według którego z 78 osób, które znajdowały się na pokładzie maszyny (w tym pięci członków załogi) przeżyło 37.
Wyrazy współczucia rodzinom ofiar przekazał prezydent Rosji Władimir Putin, który był informowany na bieżąco o przebiegu akcji ratowniczej a także premier Dmitrij Miedwiediew i przewodnicząca Rady Federacji Walentina Matwijenko. Powołano komisję państwową do zbadania okoliczności i przyczyn katastrofy.
Suchoj Superjet 100 (SSJ 100) to regionalny wąskokadłubowy samolot pasażerski, przeznaczony dla 98-108 pasażerów, z silnikiem SaM146. Według stanu na kwiecień 2019 roku wyprodukowano łącznie 186 samolotów tego typu. SSJ 100 był pierwszym rosyjskim samolotem pasażerskim powstałym po rozpadzie ZSRR i wielką nadzieją rosyjskiego przemysłu lotniczego.
Jednak w 2012 roku SSJ 100 rozbił się w Indonezji w trakcie lotu pokazowego; zginęło 45 osób. Zdarzały się także inne incydenty przy użytkowaniu tych maszyn. Według niezależnych ekspertów, problemy stwarzały zwłaszcza silniki tych maszyn.
Jak poinformował w niedzielę koncern Suchoj, samolot, w którym doszło do niedzielnej tragedii, był w użytkowaniu od 2017 roku. Ostatni przegląd techniczny przeszedł na początku kwietnia br.
Przedstawiciel Rosawjacji, państwowej agencji ds. lotnictwa cywilnego, oświadczył agencji TASS, że jest jest jeszcze zbyt wcześnie aby mówić o ewentualnym zakazie lotów samolotów SSJ 100.
Metary:
UUEE 051600Z 16004MPS 9999 -SHRA SCT055CB 16/11 Q1012 R24L/290045 R24C/290045 NOSIG=
UUEE 051530Z 17007MPS 9999 SCT060CB 17/11 Q1012 R24L/290045 R24C/290045 NOSIG=
UUEE 051500Z 14003G08MPS 9999 FEW060CB 17/13 Q1012 R24L/290045 R24C/290045 NOSIG=
UUEE 051430Z 16003MPS 130V230 9999 FEW060CB 17/13 Q1011 R24L/290045 R24C/290045 NOSIG=
UUEE 051400Z 19004G09MPS 9999 FEW060CB 17/12 Q1012 WS R24L R24L/290045 R24C/290045 NOSIG=
UUEE 051330Z 25006MPS 9999 SCT053CB 16/11 Q1012 R24L/290045 R24C/290045 NOSIG=
UUEE 051300Z 18006G15MPS 9999 -SHRA SCT053CB 20/08 Q1011 R24L/CLRD62 R24C/CLRD62 NOSIG=
UUEE 051230Z 15006MPS 9999 SCT053CB 21/08 Q1011 R24L/CLRD62 R24C/CLRD62 NOSIG=
Więcej informacji na stronie www.avherald.com
Komentarze