Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śląskie: wkrótce zmiany w rozkładach metropolitalnych linii lotniskowych

W najbliższych tygodniach wprowadzone mają zostać zmiany w rozkładach jazdy uruchomionych w listopadzie ub. roku metropolitalnych linii autobusowych do lotniska Katowice. Będą one efektem konsultacji z pasażerami, przeprowadzonych w pierwszym okresie ich funkcjonowania.

Poinformowały o tym w piątek służby prasowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), zrzeszającej 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego.

Podały jednocześnie, że uprawniających do przejazdu liniami lotniskowymi biletów dobowych sprzedano w listopadzie ub. roku ponad 8,3 tys., a w grudniu - blisko 15 tys. Sprzedaż tych biletów, przywróconych do sprzedaży w postaci papierowej przed uruchomieniem linii na lotnisko, w końcówce ub. roku wyraźnie wzrosła - rok wcześniej sprzedawano ich średnio 2,1 tys. miesięcznie.

Uruchomienie przez Metropolię 13 listopada 2018 r. czterech autobusowych linii ekspresowych na lotnisko Katowice poprzedziło przejęcie od początku stycznia 2019 r. przez GZM od dotychczasowych organizatorów zadania organizacji całej komunikacji miejskiej.

Autobusy kursujące do portu lotniczego są oznaczone symbolami AP1, AP2, AP3 i AP4. Ich trasy to dla AP1: Gliwice Plac Piastów - Zabrze Multikino - Bytom Karb - Piekary Śląskie Szarlej Kaufland - Pyrzowice Port Lotniczy (czas przejazdu: 64-76 min), AP2: Katowice Dworzec - Katowice Sokolska - Katowice Strefa Kultury - Sosnowiec Dworzec PKP - Będzin Stadion - Pyrzowice Port Lotniczy (54-65 min) oraz AP3: Katowice Dworzec - Pyrzowice Port Lotniczy (45-50 min).

W przypadku linii tyskiej AP4 (Tychy Dworzec PKP - Katowice Giszowiec Osiedle - Katowice Dworzec; 31-32 min) jest ona uzupełnieniem kolei. W ciągu dnia wykorzystuje szybkie połączenie kolejowe tych miast, z przesiadką na dworcu w Katowicach, skąd autobusy AP2/AP3 odjeżdżają co pół godziny. Nocą, gdy pociągi nie będą kursują, w trasę z Tychów wyjeżdżają autobusy.

W pierwszych dniach działania Metropolia zaprosiła mieszkańców do wyrażenia opinii na ich temat. "Wiele z tych uwag dotyczyło m.in. tego, by autobus AP1 zatrzymywał się w centrum Zabrza i Bytomia oraz aby zwiększyć częstotliwość nocnych kursów linii AP2, przejeżdżającej przez Sosnowiec" - powiedział cytowany w informacji Metropolii członek jej zarządu odpowiedzialny za transport Grzegorz Kwitek.

"Dobiegają końca analizy w tej sprawie. Myślę, że pierwsze zmiany w rozkładach jazdy zostaną wprowadzone w ciągu najbliższych tygodni" - zasygnalizował Kwitek.

Za wprowadzenie zmian w rozkładach odpowiedzialny będzie Zarząd Transportu Metropolitalnego, który od 1 stycznia 2019 r. przejął organizowanie komunikacji miejskiej na terenie całej Metropolii. ZTM emituje też bilety komunikacji miejskiej.

Do przejazdu liniami lotniskowymi upoważniają bilety 24-godzinne oraz odpowiednie bilety 30- i 90-dniowe. Bilety dobowe mogą być drukowane przez kierowców linii lotniskowych, ale też m.in. kupowane w automatach Śląskiej Karty Usług Publicznych, kodowane na kartach ŚKUP oraz kupowane za pośrednictwem aplikacji mobilnych.

"Wysoka sprzedaż biletów dobowych pokazuje, jak ważne dla mieszkańców Metropolii było utworzenie bezpośredniego połączenia autobusowego z lotniskiem w Pyrzowicach" - ocenił cytowany przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak. "Dobrym posunięciem było także przywrócenie biletu dobowego w wersji papierowej. Z naszych danych wynika, że to właśnie bilet w tej formie był najchętniej kupowanym przez podróżnych" - dodał.

Cena biletu 24-godzinnego wynosi 14 zł w wersji normalnej, a także 7 zł w wariancie ulgowym. Bilet ten w trakcie swojej ważności upoważnia do nielimitowanego podróżowania autobusami, tramwajami i trolejbusami na obszarze Metropolii, w tym liniami na lotnisko, a także do jednorazowego przejazdu pociągami Kolei Śląskich na terenie GZM. Tę ostatnią możliwość dodano wraz z uruchomieniem linii na lotnisko.

Metropolia zapowiada, że kolejnych miesiącach wprowadzane będą kolejne udogodnienia. Jedną z nich będzie Metrobilet, czyli wspólna oferta komunikacji miejskiej ZTM i Kolei Śląskich, wypracowywana obecnie w szczegółach na podstawie porozumienia władze GZM, woj. śląskiego i Kolei Śląskich, które podpisano w październiku ub. roku. (PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ je/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony