Śląskie: przed COP24 nowe stanowiska postojowe samolotów w Katowice Airport
Nowe stanowiska postojowe samolotów powstały w ramach rozbudowy na zachód płyty postojowej samolotów nr 3, zlokalizowanej w południowo-wschodniej części portu, przed nowym terminalem cargo. Projekt był realizowany od trzeciego kwartału 2017 r. Powstało tam w sumie 24 tys. m kw. nowych nawierzchni lotniskowych, w tym cztery stanowiska postojowe dla samolotów kodu C (Airbus A320, Boeing 737) lub zamiennie dwa dla maszyn kodu E (Boeing 747) i jedno dla kodu C.
Jednocześnie na lotnisku rozpoczął się drugi etap rozbudowy płyty postojowej nr 3 - na wschód. Powstanie tam 22 tys. m kw. nowej nawierzchni lotniskowej z czterema stanowiskami postojowymi dla samolotów kodu C. Zakończenie przedsięwzięcia planowane jest na czwarty kwartał 2019 r.
„Dzięki zakończeniu pierwszego etapu rozbudowy płyty postojowej nr 3, do 32 wzrosła liczba stanowisk dla najczęściej spotykanych w Katowice Airport samolotów tj. airbusów z rodziny A320 i różnych typów Boeinga 737” - powiedział cytowany w piątkowej informacji Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem, prezes tej spółki Artur Tomasik.
„Odpowiednia liczba stanowisk postojowych umożliwia dalszy, harmonijny rozwój baz linii lotniczych w Pyrzowicach. Ułatwia także funkcjonowanie organizacji MRO (obsługi technicznej - PAP) świadczących na naszym lotnisku usługi obsługi technicznej samolotów” - uznał Tomasik.
„Dzięki rozwiniętej i ciągle rozbudowywanej infrastrukturze, jesteśmy także w stanie sprostać wymogom większego ruchu lotniczego, generowanego w krótkich przedziałach czasowych, w związku dużymi wydarzeniami takimi jak np. szczyt klimatyczny, które coraz częściej odbywają się w województwie śląskim” - zapewnił prezes GTL.
Obok rozbudowy płyty postojowej zarządca lotniska prowadzi również inne projekty inwestycyjne.
We wrześniu br. rozpoczęła się rozbudowa parkingu nr 1, przed terminalami pasażerskimi. Powstanie na nim ponad 600 nowych miejsc postojowych wraz z drogami wewnętrznymi i nowym układem wyjazdowym z systemem sześciu bramek. W przyszłym roku rozpocznie się też przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B.
W najbliższym czasie GTL rozpocząć ma prace koncepcyjne związane z budową całkowicie niezależnego, wyposażonego w rękawy terminalu pasażerskiego, które pozwolą określić ostateczną skalę inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej.
Zarządca katowickiego lotniska chce też w najbliższych latach przeprowadzić takie projekty, jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowa bazy obsługi technicznej, centralna wartownia, baza paliwowa, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana ma być liczba stanowisk postojowych samolotów.
Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portu wyposażana jest nowa wieża kontroli, która powinna zostać oddana do użytku operacyjnego na przełomie 2018 i 2019 r. GTL razem z PAŻP prowadzi też prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej.
We wrześniu br. spółka Chopin Airport Development oddała do użytku zbudowany na lotnisku hotel Moxy (marka sieci Marriott).
Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. Od stycznia do końca października br. z siatki połączeń regularnych i czarterowych skorzystało tam już rekordowe 4,35 mln podróżnych - o 903 tys. więcej (26,2 proc.) niż w tym samym czasie 2017 r.
Liczba pasażerów obsłużonych do końca października jest zatem już większa, niż w całym minionym roku, w którym było ich w Pyrzowicach 3,89 mln. Władze lotniska prognozują, że 2018 r. będzie najlepszym w jego historii. Z siatki połączeń, która w szczycie sezonu obejmowała ponad 130 tras, do 31 państw na czterech kontynentach, skorzysta ponad 4,8 mln pasażerów.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ je/
Komentarze