Śląskie: mniejszy ruch czarterowy efektem bankructw biur podróży
Lotnisko w Pyrzowicach należy do liderów ruchu czarterowego wśród portów regionalnych. W ostatnich latach między czerwcem a wrześniem padały tu kolejne rekordy liczby obsłużonych pasażerów, którzy odlatywali z Pyrzowic na wakacje. W lipcu tego roku pierwszy raz zanotowano spadek w tym segmencie ruchu - o 6,4 proc. wobec lipca 2011 r. W sierpniu spadek pogłębił się, podobnie jak we wrześniu, kiedy sięgnął 16,7 proc. w odniesieniu do września 2011 r.
We wrześniu w Pyrzowicach wzrósł natomiast ruch regularny – o prawie 2 proc. Jednak ze względu na znaczący spadek w segmencie czarterów, łącznie (czartery i ruch regularny) podróżnych było we wrześniu mniej o 6,8 proc. W sumie odprawiono ponad 277,4 tys. osób.
"Podstawową przyczyną spadku liczby przewiezionych pasażerów we wrześniu tego roku są bankructwa biur podróży, do których doszło na początku i w trakcie trwania sezonu czarterowego" - wyjaśnił w poniedziałek rzecznik portu Cezary Orzech.
Od początku roku do końca września w Pyrzowicach odprawiono ponad 2 mln 80 tys. pasażerów, co oznacza wzrost o ponad 40 tys. wobec ubiegłego roku. W ruchu regularnym odnotowano wzrost o 6 proc., a w czarterach spadek o 3 proc. Z czarterów od początku tego roku skorzystało w sumie ponad 700 tys. osób.
Zmniejszenie ruchu czarterowego zmusiło zarządzające portem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze do korekty tegorocznej prognozy ruchu. Władze portu szacowały, że w całym 2012 r. obsłuży on nawet 2,8 mln pasażerów, wobec ponad 2,5 mln przed rokiem. Obecna prognoza mówi o ok. 2,6 mln podróżnych.
W obecnym sezonie siatka połączeń z Katowice Airport obejmuje 31 do 13 europejskich państw. Najwięcej tras obsługuje Wizz Air (20), następnie Ryanair (5), PLL LOT (3), Lufthansa (2) i SAS (1). Siatka połączeń czarterowych to 35 tras do 10 państw w Europie, Azji i Afryce. Najwięcej połączeń czarterowych z wylotem z Pyrzowic biura podróży oferują do Hiszpanii (8), Grecji (7) oraz Egiptu, Turcji i Tunezji (po 4).
Na podkatowickim lotnisku realizowany jest największy program rozbudowy infrastruktury w historii portu, w części finansowany ze źródeł unijnych. To budowa nowej drogi startowej oraz rozbudowa płyt postojowych.(PAP)
mab/ amac/
Komentarze