Śląskie: GZM chce uruchomić autobusy na lotnisko Katowice w IV kw. br.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.
Od stycznia br. na terenie całej Metropolii obowiązują już m.in. wspólny cennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (w miejsce taryf trzech dotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Od 1 kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych. GZM utworzyła też Zarząd Transportu Metropolitalnego, który przejmie na jej terenie funkcję organizatora komunikacji (od dotychczasowych organizatorów, planowo od 2019 r.).
Jeszcze w ub. roku przedstawiciele GZM zapowiadali, że jednym z pierwszych działań Zarządu Transportu Metropolitalnego będzie samodzielne uruchomienie w 2018 r. komunikacji autobusowej do lotniska Katowice.
W poniedziałek Kamila Rożnowska z biura prasowego GZM poinformowała o ogłoszeniu przez największego obecnego organizatora komunikacji (KZK GOP) - na mocy specjalnie zawartego przez Metropolię i KZK porozumienia - przetargu na operatora czterech metropolitalnych linii lotniskowych.
Konsultowane dotąd koncepcje zakładały różne warianty przede wszystkim dwóch tras do lotniska: z Gliwic przez Bytom oraz z Tychów - przez Katowice i Sosnowiec. „Szeroko analizowaliśmy różne warianty połączeń lotniskowych oraz opinie i sugestie zgłoszone po przedstawieniu wstępnych założeń przebiegu tych linii” - powiedział cytowany przez Rożnowską członek zarządu GZM odpowiedzialny m.in. za transport Grzegorz Kwitek.
„Dlatego też wprowadziliśmy kilka modyfikacji w trasach. Jedną z nich jest decyzja o uruchomieniu bezpośredniego połączenia kursującego pomiędzy Katowicami a lotniskiem. Szacunkowy czas przejazdu tej linii wyniesie od ok. 45 do 50 minut” - wskazał Kwitek.
Planowane trasy połączeń to: Gliwice Plac Piastów - Zabrze Multikino - Bytom Karb - Piekary Śląskie Szarlej Kaufland - Pyrzowice Port Lotniczy (czas przejazdu: 64-76 min), Katowice Dworzec - Katowice Sokolska - Katowice Strefa Kultury - Sosnowiec Dworzec PKP - Będzin Stadion - Pyrzowice Port Lotniczy (54-65 min), Katowice Dworzec - Pyrzowice Port Lotniczy (szacowany czas przejazdu: 45-50 min).
W przypadku linii tyskiej ( Tychy Dworzec PKP - Katowice Giszowiec Osiedle - Katowice Dworzec; szacowany czas przejazdu: 31-32 min) ma być ona uzupełnieniem kolei. W ciągu dnia ma ona wykorzystywać szybkie połączenie kolejowe tych miast, z przesiadką na dworcu w Katowicach, skąd autobusy lotniskowe będą odjeżdżały co pół godziny. Nocą, gdy pociągi nie będą kursowały, w trasę z Tychów wyjadą autobusy.
Koszt funkcjonowania linii lotniskowych, które będą finansowane z budżetu GZM, oszacowano w tym roku na 2 mln zł, natomiast w 2019 r. - na 10 mln zł. Ze względu na procedury związane z przetargiem, który może potrwać ok. trzech miesięcy, linie lotniskowe mają ruszyć w czwartym kwartale br.
Obecnie dojazd z centrum Metropolii na oddalone o ok. 40 km na katowickie lotnisko zapewniają komercyjne kursy samorządowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach (kilkanaście kursów w każdą stronę dziennie). Cena za bilet normalny wynosi 27 zł, a czas przejazdu to 55 minut.
Metropolia zastrzega, że wciąż trwają prace nad ceną biletu jej linii lotniskowych. Według założeń miałaby ona wynieść 14 zł. Odpowiadałoby to cenie biletu całodobowego, który obowiązuje w GZM od 1 kwietnia. To oznaczałoby, że pasażer kupując bilet dla linii lotniskowej, mógłby podróżować również komunikacją miejską przez 24 godziny po całym obszarze Metropolii.
Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, przygotowuje obecnie odbudowę linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Linia ta powinna w 2022 r. skomunikować port lotniczy Katowice w Pyrzowicach z siecią kolejową i głównymi miastami regionu.
Władze Katowice Airport spodziewają się w tym roku kolejnego kilkusettysięcznego wzrostu liczby obsłużonych pasażerów. W ub. roku obsłużono ich tam prawie 3,9 mln - o blisko 700 tys. pasażerów więcej niż w 2016 r. Tegoroczna prognoza sięga 4,8 mln osób. W pierwszym półroczu br. lotnisko Katowice obsłużyło 1,99 mln pasażerów - o 27 proc. więcej, niż rok wcześniej. (PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ je/
Komentarze