Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śląskie: 25 mln zł na rozwój lotnisk lokalnych w ciągu 5 lat

Nakłady rzędu 25 mln zł na rozwój siedmiu lokalnych lotnisk przewiduje samorząd woj. śląskiego w przyjętej w środę przez regionalnych radnych "Koncepcji samorządu woj. śląskiego w zakresie wspierania rozwoju sieci lotnisk lokalnych".

Koncepcja zakłada stworzenie sieci konkurencyjnych lotnisk lokalnych, uzupełniających ofertę międzynarodowego lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach głównie w zakresie ruchu biznesowego, sportowego, rekreacyjnego i prywatnego, a także ruchu sanitarnego i służb porządku publicznego.

Na ten cel w ciągu najbliższych 5 lat samorząd woj. śląskiego zamierza przeznaczyć 25 mln zł - po 5 mln zł każdego roku. Wiadomo, że istniejąca sieć siedmiu działających w regionie lotnisk lokalnych wymaga modernizacji.

Ponieważ jednak samorząd wojewódzki według obecnie obowiązującego prawa nie może wspomagać lotnisk zarządzanych przez aerokluby czy firmy bezpośrednio, na razie zamierza organizować konkursy dla samorządów na dofinansowanie zadań związanych z tzw. inwestycjami okołolotniskowymi.

Zgodnie z koncepcją, samorządy, na terenie których znajdują się lotniska lokalne, mogą ubiegać się o wsparcie na przygotowanie: parkingów, dróg bezpośrednio biegnących do lotniska oraz ułatwiających skomunikowanie lotniska z kolejami i głównymi trasami, a także budowę: postojów taksówek, ścieżek rowerowych, parkingów rowerowych, centrów logistycznych i stref aktywności gospodarczej.

Wsparcie dla zarządców lotnisk lokalnych ma być udzielane w myśl ustawy Prawo lotnicze. Problem wynika jednak z faktu, że obecnie środki publiczne, czyli m.in. samorządu wojewódzkiego, mogą trafiać jedynie do tzw. lotnisk użytku publicznego. Warunki tego statusu spełniają obecnie tylko największe porty lotnicze, m.in. Pyrzowice. Nadzieja w nowelizacji ustawy Prawo lotnicze, której procedowany w Sejmie projekt zakłada możliwość szerszego wsparcia inwestycji w mniejszych portach lotniczych ze środków publicznych.

W ten sposób woj. śląskie planuje po ew. zmianie Prawa lotniczego wspierać m.in. budowę utwardzonych pasów startowych, dróg kołowania i płyt postojowych, inwestycje w sprzęt dozorowania, łączności, systemów oświetlenia umożliwiających lądowanie samolotów w nocy i w ograniczonej widoczności, czy też modernizację stacji paliw lotniczych, systemów bezpieczeństwa i ochrony lotnisk, a także pomieszczeń dla służby lotniskowej, hangarów, magazynów cargo, stanowisk przeładunkowych dla ciężarówek i ekranów akustycznych.

W prowadzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego rejestrze polskich lotnisk znajduje się obecnie 12 portów lotniczych (warszawskie Okęcie i 11 regionalnych) oraz 42 lotniska lokalne, z czego 36 to lotniska aeroklubowe, cztery przemysłowe i jedno prywatne.

W woj. śląskim, poza portem lotniczym Katowice w Pyrzowicach, lotniska lokalne znajdują się w Bielsku-Białej - Aleksandrowicach, Gliwicach - Trynku, Rybniku - Gotartowicach, Katowicach - Muchowcu oraz Międzybrodziu Żywieckim (Żar), a lądowiska: w Rudnikach koło Częstochowy i w Kaniowie koło Czechowic-Dziedzic.

Według danych z Koncepcji na lotnisku w Bielsku-Białej wykonywanych jest ok. 12 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie, w Gliwicach ok. 7 tys., w Rybniku kilkanaście tysięcy, w Katowicach 10,7 tys., na lotnisku Żar ok. 6 tys., ok. 11,5 tys. w Rudnikach i 1,4 tys. w Kaniowie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony