Samolot Bristol Fighter w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
"Maszyna przybyła do nas aż z Nowej Zelandii, gdzie została odbudowana przez Vintage Aviator Ltd. Samolot będzie dostępny dla zwiedzających od najbliższego wtorku" – powiedział Link-Lenczowski.
Jak poinformował, samolot zachował się w około 60 proc. jako oryginalna konstrukcja z czasów I wojny światowej. Został poddany gruntownej rekonstrukcji w celu odtworzenia stanu pierwotnego. Jest wyposażony w sprawny silnik Hispano-Suiza o mocy 300 KM i - zgodnie z zapewnieniami strony nowozelandzkiej - posiada zdolność do samodzielnego kołowania.
Egzemplarz będzie prezentowany w Muzeum Lotnictwa Polskiego w oryginalnym polskim malowaniu z okresu wojny polsko-bolszewickiej w 1920 r. Eksponat zostanie udostępniony dla zwiedzających w Gmachu Głównym Muzeum do końca października br., jako kluczowy element wystawy poświęconej służbie samolotów Bristol Fighter w Polsce.
Bristol F.2B Fighter to dwumiejscowy samolot bojowy, wprowadzony do użycia w lotnictwie brytyjskim w 1917 r. Służył jako maszyna myśliwska i szturmowa. Produkcja była kontynuowana po wojnie, wyprodukowano ponad 4 tys. egzemplarzy, które były używane w wielu krajach do lat 30. Największym po Wielkiej Brytanii użytkownikiem Fighterów była Polska, która w 1920 r. zakupiła 106 egzemplarzy. Były one używane do 1932 r.
Spółka The Vintage Aviator Ltd. (TVAL) zajmuje się rekonstrukcją historycznych samolotów z okresu pierwszej oraz drugiej wojny światowej. Specjalizuje się zwłaszcza w budowie pierwszowojennych silników i śmigieł z zachowaniem ówczesnych standardów. Jednym z największych sukcesów przywrócenie do lotu samolotów takich jak: Bristol F.2 Bb, AVRO 504K, RAF Be.2F oraz Hanriot HD.
Powstałe w 1963 r. Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego typu. Zbiory liczą ponad 240 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe.
Muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 r.
W 2010 roku placówka wzbogaciła się o nowy budynek ekspozycyjny, o powierzchni użytkowej ponad 3,3 tys. mkw. Z lotu ptaka przypomina on formą wirujące śmigło. Jest to jeden z najnowocześniejszych zbudowanych od podstaw obiektów muzealnych w Polsce. (PAP)
hp/ mlu/
Komentarze