Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rynasiewicz: rząd może we wtorek zająć się komercjalizacją PPL

Rząd może w najbliższy wtorek zająć się projektem ustawy o komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" - poinformował w czwartek wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz. Zgodnie z projektem przedsiębiorstwo ma stać się spółką akcyjną.

"W ubiegły czwartek na Komitecie Stałym Rady Ministrów został przyjęty projekt ustawy o komercjalizacji PPL. (…) Myślę, że może nawet już w ten wtorek najbliższy będzie (rozpatrywany – PAP) na posiedzeniu Rady Ministrów. I później ustawa o komercjalizacji trafi do Sejmu i na pewno będzie ożywiona dyskusja na ten temat" - powiedział na posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej ds. transportu lotniczego, gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Rynasiewicz.

Dodał, że projekt ustawy "wiąże się z dalszymi działaniami, które są związane z przedsiębiorstwem - jeszcze państwowym - Porty Lotnicze".

Projekt w ubiegłym roku przeszedł konsultacje społeczne i uzgodnienia międzyresortowe. Zgodnie z nim Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" ma stać się spółką akcyjną, w której Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem.

W uzasadnieniu do projektu napisano, że w wyniku komercjalizacji Portów Lotniczych nie nastąpi utworzenie nowego podmiotu prawnego. "Komercjalizacja polega na przekształceniu Portów Lotniczych w spółkę akcyjną z pełną nazwą +Polskie Porty Lotnicze Spółka Akcyjna+, zwaną dalej +Spółką+, w której Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem. Następuje zatem jedynie zmiana formy prawnej przedsiębiorstwa przy zachowaniu ciągłości działalności gospodarczej; nie mają miejsca zbycie przedsiębiorstwa na rzecz innego podmiotu lub jego likwidacja. Komercjalizacja nie doprowadzi do zmiany właściciela przedsiębiorstwa, ani do zmiany właściciela jego kapitału zakładowego (akcyjnego). Jedynym właścicielem komercjalizowanego podmiotu pozostanie Skarb Państwa" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Celem komercjalizacji PPL - jak wynika z uzasadnienia projektu - jest umożliwienie zarządzającemu portem lotniczym funkcjonowania na tym rynku w takiej samej formie, w jakiej działają inni krajowi i zagraniczni zarządzający portami, czyli w formie spółki prawa handlowego, lepiej dostosowanej do warunków wolnego rynku, niż forma przedsiębiorstwa państwowego.

Jak wskazano, przyjęte rozwiązania mogą przyczynić się do wzrostu sprawności i efektywności PPL, wzmocnienia nadzoru korporacyjnego oraz właścicielskiego, w połączeniu z zastosowaniem powszechnych rozwiązań stanowionych kodeksem spółek handlowych. Zdaniem projektodawców, zmiana ta powinna korzystnie wpłynąć na relacje z partnerami handlowymi, instytucjami finansowymi, czy inwestorami. Podniesienie możliwości kapitałowych PPL zwiększy także zdolności inwestycyjne przedsiębiorstwa warunkujące prawidłowy rozwój infrastruktury Lotniska Chopina w Warszawie.

Projekt zakłada także uporządkowanie i ujednolicenie własności nieruchomości będących we władaniu PPL.

PPL zajmuje się m.in. budową i eksploatacją lotnisk oraz świadczeniem usług na rzecz pasażerów i linii lotniczych. Zarządza dwoma portami lotniczymi - w Warszawie Lotniskiem Chopina i w Zielonej Górze. Posiada również udziały w 10 spółkach nadzorujących działanie lotnisk: w Krakowie, Szczecinie, Poznaniu, Gdańsku, Modlinie, Wrocławiu, Katowicach, Szczytnie, Bydgoszczy i Rzeszowie. Ponadto PPL ma udziały w spółkach handlingowych oraz firmach świadczących usługi pozalotnicze.

Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, general aviation oraz cargo. (PAP)

aop/ pz/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony