Rozpoczyna się budowa nowego terminalu pasażerskiego w Kraków Airport
Do końca marca 2015 roku zostaną zrealizowane najważniejsze inwestycje w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice: budowa nowego terminalu, przebudowa obecnie istniejącego oraz modernizacja wewnętrznego układu komunikacyjnego lotniska.
W czwartek zarząd lotniska podpisał umowę z wykonawcą tych przedsięwzięć, na którego w przetargu została wybrana włoska firma Astaldi S.p.A. Wartość zaplanowanych prac wynosi 368,88 mln zł brutto.
„To bardzo ważny kontrakt, który spowoduje, że za dwa lata pasażerowie w komfortowych warunkach będą przylatywać do Krakowa i z niego odlatywać” - ocenił podczas konferencji prasowej prezes Kraków Airport Jan Pamuła.
Po rozbudowie przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 milionów pasażerów rocznie. Obecnie może ono odprawić do 3,5 mln osób rocznie. Lotnisko będzie w stanie obsłużyć nawet po 1,8 tys. pasażerów odlatujących i przylatujących w ciągu godziny.
Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał ponad 56 tys. m.kw. powierzchni użytkowej (obecnie 15 tys. m kw.). Początkowo obiekt będzie dysponował dwoma rękawami umożliwiającymi bezpośrednie przejście do samolotów, z możliwością zwiększenia w przyszłości ich liczby do pięciu.
Jak podkreślają władze lotniska, rozbudowa budynku została zaprojektowana tak, aby w pełni zintegrować nową część obiektu z częścią już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko stanie się nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu.
Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.
Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została zaprojektowana na poziomie 0, w nowej - wschodniej części terminalu.
Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 wyjść. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi.
Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka, która stworzy nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 nowego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, projektowaną w ramach odrębnej inwestycji stacją kolejową oraz budowanym hotelem.
Nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, ułatwi poruszanie się wokół terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej.
Prezes Pamuła podkreślił, że prace budowlane będą prowadzone w kilku etapach, aby zapewnić ciągłą pracę lotniska i zminimalizować uciążliwości związane z budową. Wykonane w poszczególnych etapach fragmenty obiektu oraz odcinki dróg będą płynnie włączane do eksploatacji.
Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki).
Na krakowskim lotnisku trwają już inne inwestycje związane z przebudową części operacyjnej portu (rozbudowa płyty postojowej i remont dróg kołowania) oraz budową czterogwiazdkowego hotelu.
Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce; w zeszłym roku odprawił rekordową liczbę 3,44 mln pasażerów. W tym roku planowany jest wzrost o ponad 6 proc. do 3,58 mln osób. W letniej siatce połączeń lotnisko ma 82 połączenia, w tym 61 regularnych i 21 czarterowe. Wykonuje je 13 przewoźników - ośmiu tradycyjnych i pięciu niskokosztowych. (PAP)
rgr/ je/
Komentarze