Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozmowy Wilda w USA ws. nowych rozwiązań na polskich lotniskach i na CPK

Amerykańskie programy upraszczające procedury bezpieczeństwa i procedury imigracyjne na lotniskach, które mogłyby być zastosowane na polskich lotniskach i CPK, były wśród tematów omawianych przez pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaja Wilda w trakcie jego wizyty w USA.

Wild wraz z prezesem PLL LOT Rafałem Milczarskim oraz przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny w ubiegłym tygodniu w trakcie trzydniowej wizyty w Waszyngtonie uczestniczyli w spotkaniach z przedstawicielami amerykańskiej administracji, m.in. departamentów: stanu, handlu i bezpieczeństwa kraju.

"Rozmowy dotyczyły wpływu CPK na połączenia transportowe w ramach Trójmorza oraz na wzrastający ruch lotniczy między USA a tym regionem. W Departamencie Bezpieczeństwa Kraju spotkanie poświęcone były współpracy polsko-amerykańskiej w zakresie standardów bezpieczeństwa (tzw. safety&security) i ewentualnemu wdrażaniu na polskich lotniskach programów ułatwiających podróże lotnicze" - poinformował w poniedziałek PAP Wild.

Jak tłumaczył, aby ułatwić podróżowanie, Amerykanie wprowadzili "innowacyjne programy upraszczające procedury bezpieczeństwa i procedury imigracyjne". "Wśród nich są procedury wprowadzane w drodze współpracy linii lotniczych (tzw. pre-check) oraz międzyrządowej (preclearance i global entry) z partnerami USA" - powiedział.

Dodał, że w przypadku CPK analizowane jest utworzenie strefy preclearance. "Rozwiązanie to polegałoby na tym, że dzięki przejściu amerykańskiej procedury imigracyjnej już na lotnisku wylotu (w tym przypadku CPK) pasażerowie przylatujący do Stanów Zjednoczonych byliby traktowani jak podróżni z lotów krajowych. Oznacza to, że po przylocie nie musieliby tracić czasu w kolejkach do stanowisk kontroli imigracyjnej" - wyjaśnił Wild.

Inne potencjalne ułatwienie dla pasażerów na trasach transatlantyckich przewiduje program global entry. "Sprawdzeni i zatwierdzeni przez amerykańskie służby graniczne tzw. podróżni niskiego ryzyka otrzymają możliwość każdorazowej przyspieszonej odprawy po przybyciu do Stanów Zjednoczonych" - powiedział Wild.

Podobnym programem jest pre-check, w ramach którego często podróżujący - po obowiązkowej weryfikacji - otrzymają status zaufanego podróżnika. "Dzięki temu proces kontroli bezpieczeństwa można przyspieszyć, umożliwiając pasażerowi pominięcie szczegółowych kontroli" - wyjaśnił.

Wild przekazał, że o tych rozwiązaniach rozmawiano podczas spotkań ze Scottem Johnsonem, szefem bezpieczeństwa Portu Lotniczego Waszyngton-Dulles, a także z kierownictwem Urzędu Bezpieczeństwa Transportu (Transportation Security Administration).

"Wszystkie wymienione procedury zakładają wykorzystanie najnowszych technologii, stanowiąc miarodajny punkt odniesienia przy poszukiwaniu równowagi między bezpieczeństwem a wygodą podróżowania" - wskazał.

Delegacja spotkała się także z przedstawicielami organizacji pozarządowych: Centrum Analiz Polityki Europejskiej (CEPA) oraz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). Spotkania były poświęcone znaczeniu projektu CPK dla rozwoju tzw. infrastruktury podwójnego zastosowania oraz rozwoju rynku lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej i połączeń CEE-USA.

Zdaniem Wilda rynek amerykański ma znaczenie zarówno z punktu widzenia CPK, jak również LOT-u. "USA może stać się istotnym partnerem przy realizacji CPK oraz nowej sieci kolejowej integrującej Polskę oraz region całej CEE" - dodał.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony