Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rosja: Tatiana Anodina konferuje w Montrealu z szefami ICAO

Przewodnicząca Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK) Tatiana Anodina składa wizytę w kwaterze Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Montrealu - podało w poniedziałek w Moskwie źródło w MAK.

W czasie wizyty, która potrwa do wtorku, szefowa MAK spotka się z prezesem Rady ICAO Roberto Kobehem Gonzalesem (Meksyk), sekretarzem generalnym ICAO Raymondem Benjaminem (Francja), dyrektor Biura ds. Aeronawigacji Nancy J. Graham (USA) oraz dyrektorem Biura ds. Prawnych i Kontaktów Zewnętrznych Denysem Wiboux (Francja).

Anodina m.in. poinformuje władze ICAO o rezultatach działalności MAK, a także przedstawi propozycje poprawy bezpieczeństwa lotów, wypracowane w wyniku badania ciężkich katastrof lotniczych - tak w regionie jego działania, jak i poza nim.

Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego została powołana w 1944 roku jako struktura wyspecjalizowana systemu Organizacji Narodów Zjednoczonych. Zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem międzynarodowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu lotniczego oraz ekonomią transportu lotniczego.

Do zadań ICAO należy też nadzór nad przestrzeganiem przez kraje członkowskie międzynarodowych norm i przepisów regulujących cywilny ruch lotniczy. Organizacja opracowuje również nowe standardy i normy dla lotnictwa.

Polska jest członkiem ICAO od jej powstania.

Z kolei Międzypaństwowy Komitet Lotniczy jest międzynarodową organizacją regionalną, zarejestrowaną w ICAO. Został on powołany w 1991 roku do badania cywilnych wypadków lotniczych na terytorium b. republik ZSRR, skupionych we Wspólnocie Niepodległych Państw (WNP). MAK zajmuje się też certyfikowaniem sprzętu lotniczego, lotniczych zakładów produkcyjnych i remontowych, a także lotnisk na obszarze swojego działania.

MAK badał też katastrofę polskiego Tu-154M pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 roku, w której zginęło 96 osób, w tym prezydent RP Lech Kaczyński i jego małżonka Maria.

Za przyczyny tragedii MAK uznał m.in. błędy w pilotażu, zły dobór załogi, złamanie przepisów lotniczych, obecność osób postronnych w kabinie pilotów, zlekceważenie ostrzeżeń, braki w wyszkoleniu załogi i złą organizację lotu. Żadne z wytkniętych uchybień nie obciąża strony rosyjskiej.

Wśród sformułowanych przez MAK rekomendacji, które mają poprawić bezpieczeństwo lotów, znalazły się postulaty zakazania obecności osób postronnych w kabinie pilotów i rozważenia wprowadzenia przepisu, iż wszelkie loty międzynarodowe z pasażerami powinny się odbywać zgodnie z normami Konwencji o lotnictwie cywilnym ICAO (Konwencji Chicagowskiej).

Zdaniem polskich ekspertów, część ze wskazanych przez MAK przyczyn katastrofy smoleńskiej nie ma potwierdzenia w faktach. Strona polska oceniła też, że MAK w czasie badania wypadku Tu-154M niejednokrotnie naruszył załącznik nr 13 do Konwencji Chicagowskiej ICAO.

Z Moskwy Jerzy Malczyk (PAP)

mal/ kar/ jra/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony