Resort skarbu: decyzja KE ws. pomocy finansowej to być albo nie być dla LOT-u
KE na początku listopada ub.r. wszczęła szczegółowe postępowanie, by ocenić, czy przyznanie PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrotu.
"Komisja Europejska prowadzi postępowanie w sprawie pomocy publicznej dla LOT-u. Uzyskanie pozytywnej decyzji jest dla nas absolutnym priorytetem, a dla spółki – być albo nie być" - powiedział Baniak.
W lutym szef MSP Włodzimierz Karpiński i wiceminister Baniak spotkali się z komisarzem UE ds. konkurencji Joaquinem Almunią. Rozmowa dotyczyła restrukturyzacji i pomocy państwa dla PLL LOT.
"LOT przechodzi głęboką restrukturyzację. (...) Ministerstwo skarbu jest w stałym kontakcie i gotowości do przekazywania informacji Komisji Europejskiej, która weryfikuje plan restrukturyzacji. Lutowa wizyta w Brukseli i spotkanie z komisarzem ds. konkurencji przyniosła zapewnienie, że decyzja zostanie podjęta w najkrótszym możliwym czasie" - powiedział Baniak.
Wskazał, że LOT poprawia wyniki finansowe. W planie restrukturyzacji przewoźnik zakładał 142 mln zł straty na koniec 2013 r. Tymczasem w grudniu ub.r. szef LOT-u Sebastian Mikosz zapowiadał, że strata spółki wyniesie ok. 20 mln zł. W związku z poprawą sytuacji finansowej, LOT przekłada wystąpienie do właściciela, czyli MSP, o drugą transzę pomocy publicznej. Na razie wiadomo, że firma nie zrobi tego do końca czerwca br.
"Z zadowoleniem przyjmuję, że w 2013 r. LOT-owi udało się zmniejszyć o kilka razy prognozowaną stratę. Szczegółowe wyniki poznamy niebawem, po formalnym audycie, ale ich poprawa jest faktem. To potwierdza, że przyjęty plan restrukturyzacji jest realny" - powiedział PAP wiceminister. Przypomniał, że celem jest przywrócenie pełnej rentowności spółki i długotrwałej zdolności do konkurowania na rynku. "Przed LOT-em jeszcze długa droga w realizacji tych celów, ale już widoczne są efekty prowadzonej restrukturyzacji" - wskazał.
Wiceminister podkreślił, że efekty działań naprawczych i poprawa wyników nie oznaczają, że restrukturyzacja dobiega końca. "Przed zarządem i pracownikami jeszcze długa i ciężka praca. MSP jako główny akcjonariusz jest zdeterminowane, żeby LOT osiągnął rentowność" - zapewnił.
W planie restrukturyzacji na koniec br. założono zysk z działalności operacyjnej PLL LOT na poziomie 64-78 mln zł, a w 2015 r. 113-137 mln zł. (PAP)
aop/ pad/ gma/
Komentarze