Przejdź do treści
Źródło artykułu

Przedstawiciele kancelarii i MON o samolotach dla VIP-ów

21.10. Warszawa (PAP) - Przedstawiciele czterech kancelarii, zajmujących się organizowaniem lotów dla najważniejszych osób w państwie, spotkali się w czwartek z odpowiedzialnym za zakupy w MON wiceministrem Marcinem Idzikiem, by omówić kwestie dotyczące pozyskania samolotów dla VIP-ów.To kolejna faza rozmów na ten temat, ale pierwsza od czasu, gdy niedawno wszystkie kancelarie - prezydenta, premiera, Sejmu i Senatu - przekazały do resortu swoje pisemne opinie, dotyczące ich wymagań w zakresie możliwości transportowych.MON prosiło o opracowanie oczekiwań wobec samolotów, m.in. jeśli chodzi o ich zasięg, liczbę pasażerów i wyposażenie. Mają być one wykorzystane przy formułowaniu założeń do przetargu na zakup nowych maszyn.Zapewniający transport lotniczy osobom pełniącym najwyższe funkcje w państwie 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego dysponuje obecnie jednym Tu-154, czterema Jak-40, trzema samolotami M-28 Bryza oraz kilkunastoma śmigłowcami - Mi-8, Sokołami i Bellem-412. Nie wszystkie maszyny nadają się jednak do transportu osób piastujących najważniejsze funkcje w państwie; nie wszystkie także są stale dostępne z powodu okresowych przeglądów i napraw.Do dyspozycji VIP-ów są obecnie także dwa wyczarterowane od LOT-u samoloty Embraer 175. Koszt ich eksploatacji to 25 mln zł rocznie. Według umowy osoby na najwyższych stanowiskach w państwie mają zagwarantowany dostęp do nich przez całą dobę, a wylot jest możliwy w ciągu dwóch godzin od zgłoszenia zapotrzebowania.W 2012 r. kończy się resurs (okres zdolności użytkowej) czterech Jaków; umowę na Embraery podpisano latem tego roku na maksymalnie cztery lata. Nowe samoloty miałyby wejść na wyposażenie specpułku do końca 2013 r. (PAP)ktl/ itm/ jra/
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony