Prognoza Kraków Airport na 2017 rok - 5,2 mln odprawionych pasażerów
„Patrząc na wyniki zeszłoroczne jest to jak najbardziej realna prognoza” - ocenił w czwartek prezes Kraków Airport Radosław Włoszek.
Według niego do wzrostu liczby pasażerów przyczynią się nowe kierunki z krakowskiego lotniska, ogłoszone już przez przewoźników. Wśród najważniejszych jest powrót bezpośrednich lotów transatlantyckich wykonywanych przez LOT – od początku lipca do Chicago, a także wznowienie połączeń do Tel Awiwu przez izraelskie linie El-Al.
W sumie w 2017 roku przewoźnicy uruchomią 12 nowych połączeń z Krakowa: LOT – Chicago; El-Al – Tel Awiw; Eurowings – Dusseldorf; Ryanair – Chania, Porto, Lourdes, Pescara, Wenecja, Walencja, Lamezia; SAS – Sztokholm; Jet2.com – Birmingham.
„Już w zeszłym roku dysponowaliśmy bardzo dobrą siatką połączeń, którą cały czas staramy się rozwijać” - podkreślił prezes.
Jak zaznaczył, w części inwestycyjnej najważniejszym zadaniem będą dalsze przygotowania do kluczowej inwestycji w krakowskim porcie – budowy nowej drogi startowej. Jest to najważniejszy element przyjętego w ubiegłym roku przez zgromadzenie wspólników planu inwestycyjnego do 2023 r. Trwają analizy środowiskowe, a następnie rozpoczną się konsultacje społeczne. „Budowa nowego pasa startowego to być albo nie być dla lotniska” - podkreślił prezes.
W 2017 r. rozpocznie się przebudowa najstarszej, południowo-zachodniej części płaszczyzny postojowej na krakowskim lotnisku (tzw. PPS). Zaplanowano całkowite wyburzenie istniejącej konstrukcji nawierzchni betonowej i budowę nowej nawierzchni o zwiększonej nośności, dostosowanej do stosowanych obecnie standardów i wyposażonej w odpowiednią infrastrukturę. Budowa będzie prowadzona etapami, aby w jak najmniejszym stopniu wpłynąć na wykonywane operacje lotnicze. Wartość projektu to 18,4 mln zł. Inwestycję w formule „zaprojektuj i wybuduj” realizuje firma Budimex Budownictwo.
Kraków Airport w tym roku planuje też wybudować łącznik między hotelem a kładką, tak by jego goście mogli przejść do terminalu, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz.
W 2017 r. w rozbudowanym w zeszłym roku terminalu pasażerskim wprowadzone zostaną kolejne udogodnienia dla pasażerów - m.in. dwa dodatkowe punkty kontroli bezpieczeństwa, przechowalnia bagażu oraz stanowiska samodzielnego nadawania bagażu – pierwsze w Polsce urządzenia pozwalające na samodzielne nadawanie bagażu przez pasażera. Docelowo uruchomionych zostanie 10 takich stanowisk współużytkowanych przez większość przewoźników.
W pierwszej połowie roku zaplanowano również uruchomienie Centrum Edukacji Lotniczej – programu skierowanego dla dzieci i młodzieży. Zajęcia w formie wycieczek, warsztatów, teatrzyków będę dopasowane do różnych grup wiekowych. Centrum Edukacji Lotniczej powstanie w dawnym Terminalu T2, który zostanie wyposażony i zaadaptowany na ten cel w drodze konkursu ogłoszonego przez Kraków Airport.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W tegorocznym sezonie zimowym lotnisko oferuje 65 połączeń regularnych do 57 portów w 17 krajach i współpracuje z 21 przewoźnikami, zrzeszonymi w trzech największych sojuszach lotniczych na świecie. (PAP)
rgr/ pad/
Komentarze