Producenci samolotów porozumieli się w sprawie biopaliwa lotniczego
Prezesi trzech największych producentów samolotów podpisali w czwartek w Genewie podczas szczytu poświeconego lotnictwu i środowisku, list intencyjny dotyczący współpracy przy rozpowszechnieniu biopaliw lotniczych po przystępnych cenach. Porozumienie dotyczy prowadzenia rozmów z rządami, producentami biopaliw oraz innymi ważnymi uczestnikami rynku, a także wspierania i zwiększania dostępności biopaliw dla samolotów odrzutowych.
"Jest czas na konkurencję, ale też na współpracę. Dwa największe wyzwania stojące przed naszą branżą to cena ropy oraz wpływ lotnictwa na środowisko. Dzięki współpracy z Airbusem i Embraerem w obszarze zrównoważonego rozwoju biopaliw, możemy przyspieszyć ich rozwój i ograniczać wpływ naszej branży na środowisko" - powiedział prezes Boeing Commercial Airplanes Jim Albaugh cytowany w komunikacie przesłanym PAP.
Prezes firmy Airbus Tom Enders zwrócił uwagę na fakt, że produkcja i wykorzystanie biopaliw w lotnictwie są kluczowe dla osiągnięcia ambitnych celów ograniczania emisji CO2 jakie stoją przed branżą lotniczą. "Dążymy do tego poprzez inwestowanie w badania i nowe technologie, rozwijanie międzynarodowego systemu produkcji oraz wspieranie Komisji Europejskiej, która zakłada, że do 2020 roku biopaliwa będą miały 4 proc. udział w lotnictwie" - zauważył.
Z kolei prezes Embraera Commercial Aviation Paulo Cesar Silva zauważył, że rozwijanie nowych technologii umożliwi wykorzystanie biopaliw w lotnictwie, a dzięki współpracy, ten proces będzie szybszy i sprawniejszy.
Boeing, Airbus i Embraer są członkami Stowarzyszenia Zrównoważonych Użytkowników Paliw (Sustainable Aviation Fuel Users Group), w skład którego wchodzą 23 firmy odpowiedzialne za około 25 proc. światowego zużycia paliwa w branży lotniczej. Boeing i Embraer współpracują także w obszarze tworzenia branży biopaliw w Brazylii i badań nad nowymi technologiami zwiększającymi potencjał wydobywczy i dostępność biopaliw. Boeing i Airbus są także zaangażowani w tworzenie programów dostarczania biopaliw w różnych częściach świata. Wszyscy trzej producenci testują wykorzystanie biopaliw w swoich samolotach i wspierają międzynarodowe organizacje badające i dopuszczające biopaliwa do użycia w lotnictwie komercyjnym. (PAP)
aop/ mki/
Komentarze