PPL ogłosił kolejne przetargi związane z budową lotniska w Radomiu
Oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej budowy masztów oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na lotnisku w Radomiu mają spływać do czwartku.
Na 23 grudnia zaplanowano natomiast otwarcie ofert w przetargu na "wykonaniu koncepcji, projektu budowlanego wraz z przeprowadzeniem postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego na potrzeby inwestycji oraz przygotowaniu Programu Funkcjonalno–Użytkowego".
Rzecznik PPL Piotr Rudzki wyjaśnił PAP, że chodzi o stworzenie jednej spójnej koncepcji i projektu, który uwzględni wszystkie elementy niezbędne do funkcjonowania lotniska.
„Przystępując do projektu budowy radomskiego lotniska, podzieliliśmy go na obszary związane m.in. z budową drogi startowej czy terminala. Teraz chodzi o kompleksowe spojrzenie na lotnisko jako na całość, aby nie umknął nam żaden szczegół potrzebny do otwarcia portu lotniczego i jego właściwego funkcjonowania w przyszłości" – zaznaczył rzecznik.
Nowy port lotniczy w Radomiu jest projektowany jako lotnisko czarterowe i obsługujące linie niskokosztowe. Po jego wybudowaniu prawie od podstaw, Radom przejmie część ruchu lotniczego z Lotniska Chopina w Warszawie. Obecnie rozbudowywana jest i wydłużana droga startowa. Na przyszły tydzień zaplanowane jest otwarcie ofert w przetargu na budowę nowego terminala, który powstanie w miejsce starego. Według PPL lotnisko ma być gotowe w IV kw. 2021 r. W tym czasie możliwe też będzie uruchomienie pierwszych lotów z Radomia. W pierwszej fazie lotnisko ma obsłużyć rocznie 3 mln pasażerów, a docelowo 10 mln osób.
Lotnisko w Radomiu rozpoczęło działalność w maju 2014 r. To jedyny port lotniczy użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł.
We wrześniu 2015 r. uruchomiono pierwsze regularne połączenia lotnicze - łotewskie linie Air Baltic przez kilka miesięcy oferowały loty z Radomia do Rygi. Latem 2016 r. linie lotnicze SprintAir uruchomiły połączenia z Radomia do Berlina, Pragi, Wrocławia, Lwowa i Gdańska. Od listopada 2017 r. z Radomia nie odbywały się żadne regularne loty rejsowe. Port lotniczy bezskutecznie szukał przewoźników i inwestora, który wyłożyłby pieniądze na niezbędne inwestycje infrastrukturalne - m.in. na wydłużenie pasa startowego i rozbudowę płyty postojowej. PPL kupiło radomskie lotnisko po tym, jak w połowie września ub.r. radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom. (PAP)
autorka: Ilona Pecka
ilp/ drag/
Komentarze