Ponad 2,55 mln pasażerów na lotnisku w Pyrzowicach w 2012 roku
Dane statystyczne dotyczące ruchu pasażerskiego w ubiegłym roku opublikowali w środę przedstawiciele Katowice Airport.
W ruchu całkowitym pyrzowickie lotnisko obsłużyło 2,55 mln podróżnych, czyli o 6,7 tys. więcej niż w roku 2011. Wzrosła także o 4,5 proc. liczba startów i lądowań statków powietrznych. W sumie odbyło się ich ponad 30,5 tys.
W zeszłym roku port zanotował wzrost ruchu regularnego (linie tradycyjne i niskokosztowe) o 2,7 proc. W tym segmencie odprawiono ponad 1,7 mln pasażerów. Mniej niż zakładano na początku minionego roku odprawiono podróżnych w ramach ruchu czarterowego, było ich 776 tys., czyli o 4,8 proc. mniej niż w roku 2011.
Przyczyną spadku były bankructwa biur podróży na początku zeszłorocznego sezonu wakacyjnego. Wśród nich znalazł się jeden z większych organizatorów wyjazdów wakacyjnych z wylotem z Pyrzowic - wyjaśnił Cezary Orzech, rzecznik prasowy Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza spółką Katowice Airport.
GTL prognozuje, że w tym roku w pyrzowickim porcie zostanie odprawionych ok. 2,65 mln podróżnych - to ok. 5-6 proc. więcej niż w minionym roku.
W styczniu 2013 roku siatka połączeń regularnych Katowice Airport obejmuje 25 kierunków. Najwięcej tras obsługiwać będzie Wizz Air (16), następnie Ryanair (5), PLL LOT (2) i Lufthansa (2). Z kolei siatka połączeń czarterowych w styczniu 2013 roku, to 9 tras do czterech państw położonych w Europie, Azji i Afryce. Najwięcej połączeń czarterowych z wylotem z Katowice Airport biura podróży oferują do Egiptu (4), Hiszpanii (3), Turcji (1) i Kenii (1).
W pyrzowickim porcie realizowany jest największy program rozbudowy infrastruktury w historii tego lotniska, w części finansowany ze źródeł unijnych. W ramach tego projektu GTL realizuje dwa kluczowe zadania - budowę nowej drogi startowej oraz rozbudowę płyt postojowych. Nowa płyta postojowa, której budowa rozpoczęła się w 2011 roku będzie liczyć około 149 tys. m kw. i znajdzie się na niej 15 stanowisk postojowych dla statków powietrznych.
Drugim ważnym zadaniem jest budowa nowej drogi startowej wraz z niezbędną infrastrukturą. Będzie ona mierzyć 3,2 tys. metrów długości i 45 metrów szerokości z możliwością jej przedłużenia o 400 metrów. Inwestycja ta rozpocznie się na początku 2013 roku i - zgodnie z umową - ma zakończyć się we wrześniu 2014 r. W planach jest także budowa nowego terminalu cargo.(PAP)
kon/ amac/
Komentarze