Ponad 10 nowych kierunków w letnim rozkładzie lotów z Katowice Airport
Ogółem z Katowic latem będzie można polecieć na 105 lotnisk w 31 państwach na 4 kontynentach – w Europie, Azji, Afryce i Ameryce Północnej.
W niedzielę w pełni wejdzie w życie letni rozkład połączeń z lotniska w Pyrzowicach, w którym pojawi się m.in. 8 tras regularnych nowych lub takich, które przez dłuższy czas nie były dostępne w ofercie.
Siedem nowych tras uruchomi linia lotnicza Wizz Air. Najwcześniej, 26 marca, wystartują rejsy do Lwowa, 16 czerwca zainaugurowana zostanie trasa do Faro, dzień później przewoźnik wykona pierwszy lot do Malagi. 18 czerwca wystartuje pierwsze w historii lotniska połączenia rozkładowe do Czarnogóry (Podgorica). Na 20 czerwca br. Wizz Air zaplanował dwie inauguracje: do Charkowa oraz do Memmingen. Od 22 czerwca br. będzie można polecieć do Porto.
Połączenia do Porto, Memmingen, Lwowa i Charkowa będą realizowane przez cały rok. Malaga, Faro i Podgorica to trasy sezonowe, które Wizz Air oferować będzie w szczycie rozkładu letniego. Ponadto do siatki połączeń wróci od 27 marca regularne połączenie Lufthansy do Monachium.
Jak podkreślił Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem, w letnim rozkładzie na 2018 r. po raz pierwszy przekroczona zostanie tam liczba pięćdziesięciu tras w ofercie.
„Według prognoz w 2018 r. wszystkie linie operujące na trasach regularnych przewiozą więcej pasażerów niż w roku minionym i wydatnie przyczynią się do rekordowego wyniku liczby obsłużonych podróżnych, prognozowanego w tym roku” - ocenił Tomasik. Jego zdaniem lotnisko powinno też osiągnąć rekordowe wyniki w segmencie przewozów czarterowych.
„Wpływ będzie miało na to kilka czynników. Po pierwsze, szybsze niż w roku ubiegłym rozpoczęcie lotów na znacznej części tras czarterowych - zdecydowana większość z nich wystartuje przed długim weekendem majowym. Po drugie, touroperatorzy zwiększyli oferowanie na najpopularniejszych kierunkach wypoczynku, czyli do Grecji, Bułgarii i Hiszpanii. Po trzecie, wyraźnie odbudowuje się oferta do Turcji, również Egipt zdecydowanie wraca do łask” - wskazał prezes GTL.
Tegoroczna siatka połączeń wakacyjnych z Katowic to 67 tras, które umożliwią dotarcie do 69 miejsc położonych w sumie na terenie 20 państw. 20 tras prowadzi do Grecji, 15 do Hiszpanii. Do Włoch i Turcji dostępne są po cztery kierunki. Na trzy lotniska można będzie polecieć na Cypr oraz do Egiptu. Nowości w tegorocznej ofercie to chorwacki Split, Tivat w Czarnogórze, a także greckie wyspy Santorini, Chios i Lemnos.
Tomasik podkreślił, że w letnim rozkładzie Katowice ponownie będą największą bazą linii czarterowych w Polsce. Według aktualnych informacji Small Planet Airlines bazować ma w Pyrzowicach osiem samolotów, Enter Air siedem, a Travel Service trzy maszyny. Bazę uruchomić ma tam też nowy na rynku czarterowym przewoźnik - Ryanair Sun - z jedną maszyną.
„Funkcjonowanie tak dużych baz przewoźników czarterowych nie byłoby możliwe bez odpowiedniej liczby stanowisk postojowych oraz bez rozwiniętego zaplecza do obsługi technicznej samolotów. W ten sposób inwestycje, które w ostatnich latach zrealizowaliśmy, przynoszą bardzo konkretne efekty i są fundamentem dla dalszego rozwoju pyrzowickiego lotniska” - ocenił Tomasik.
Władze GTL spodziewają się, że w tym roku w Katowice Airport zostanie przekroczona granica 4 mln obsłużonych podróżnych. Wstępnie szacują, że pasażerów będzie o kilkaset tysięcy więcej niż w 2017 r., w którym obsłużono rekordowe 3,9 mln podróżnych.
Wobec tej perspektywy władze katowickiego lotniska kontynuują trwający od ponad 10 lat proces inwestycyjny. Po zakończeniu w grudniu ub. roku prac nad nową drogą kołowania i oświetleniem nawigacyjnym, na lotnisku nadal trwa rozbudowa płyty postojowej cargo na Zachód; w toku są również prace związane z przygotowaniem całkowitej modernizacji i rozbudowy centralnego terminalu pasażerskiego B (roboty mają ruszyć w sezonie zimowym 2019-2020).
W najbliższym czasie GTL rozpocznie prace koncepcyjne związane z budową niezależnego, wyposażonego w rękawy terminalu pasażerskiego. Będą one podstawą dla określenia ostatecznej skali inwestycji. Ponadto zarządca lotniska chce w najbliższych latach przeprowadzić takie projekty, jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, trzeci hangar techniczny, centralna wartownia, baza paliwowa, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie też liczba stanowisk postojowych samolotów.
Ponadto trwają prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portu wyposażana jest zbudowana już nowa wieża kontroli. Spółka Chopin Airport Development buduje hotel Moxy należący do sieci Marriott.(PAP)
autor: Mateusz Babak
edytor: Sonia Sobczyk
mtb/ son/
Komentarze