Przejdź do treści
Źródło artykułu

PKP PLK mają nadzór odbudowy linii kolejowej do lotniska Katowice

Nadzór nad opracowaniem projektów wykonawczych i realizacją odbudowy linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie zakontraktowały w czwartek PKP Polskie Linie Kolejowe. Realizacja przewidzianej do połowy 2023 r. inwestycji, które m.in. zapewni dojazd do katowickiego lotniska, już się rozpoczęła.

Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa linia nr 182 - o długości ok. 45 km - łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice Katowice Airport. Wartą 812,1 mln zł brutto umowę na wykonanie jej odbudowy PLK podpisały z konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK z końcem października ub. roku.

W czwartek podczas zdalnej uroczystości z udziałem wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela PLK podpisały wartą 9,6 mln zł netto umowę na pełnienie nadzoru nad inwestycją przez tzw. inżyniera kontraktu. Nadzór nad opracowaniem projektów wykonawczych i wykonaniem robót budowlanych będzie pełniła spółka TPF.

„To bardzo ważny krok ku prawidłowemu zrealizowaniu inwestycji, która ma służyć mieszkańcom Katowic, Zawiercia, Pyrzowic, Siewierza, Mierzęcic, Tarnowskich Gór – wszystkim tym, przez których małe ojczyzny będzie przebiegała zmodernizowana, odbudowana linia kolejowa, pozwalająca dobrze się komunikować w obrębie tych miast, z Katowicami, z lotniskiem” – mówił wiceszef MI.

„To bardzo ważne zadanie, które teraz spływa na barki inżyniera kontraktu, który spełnia bardzo ważną rolę: w realizacji budowy ma reprezentować interes zobiektywizowany, służący realizacji celu, jakim jest kolej szybka, bezpieczna, komfortowa. Ma również za zadanie rozstrzygać spory między zamawiającym, a wykonawcą, które są naturalne; na budowie ma być obiektywnym spojrzeniem” – dodał Bittel.

Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii od Bytomia, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.

Ostatecznie PLK skoncentrowały się na rewitalizacji blisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych, bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km.

Oprócz odbudowy zaprojektowano elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych – ze względu m.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h – wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszą zostać niektóre łuki. W miejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz drogami wojewódzkimi powstaną wiadukty. Przebudowanych zostanie 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

Zmodernizowanych lub zbudowanych ma też zostać 8 przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstanie nowa stacja Pyrzowice Lotnisko (z zadaszeniem peronów na wizualizacjach nawiązującym architektonicznie do terminali lotniskowych) i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim.

Linia ma służyć jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów. Pociągi towarowe mają osiągać prędkość do 80 km/h.

Umowę na zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego PLK zawarły w marcu 2017 r. ze spółką Egis Poland (wartą 15,2 mln zł netto). We wrześniu 2018 r. podpisano umowę na 503,1 mln zł dofinansowania inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano na 741,8 mln zł.

Przetarg na rewitalizację połączenia ruszył w październiku 2019 r. Termin składania ofert przekładano dziesięciokrotnie. Jedynym kryterium wyboru oferty była cena. W czerwcu ub. roku odbyła się aukcja elektroniczna. Najtańszą ofertę za 660 mln zł netto (812,1 mln zł brutto) zaproponowało konsorcjum firm Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK, z którym pod koniec października podpisano umowę.

W połowie stycznia br. PLK informowały o rozpoczęciu prac od strony Zawiercia. Przewidziano tam najpierw przebudowę torów na łącznicy, czyli linii od stacji Zawiercie do linii 182, a także budowę nowej sieci trakcyjnej przebudowę mostu kolejowego w Zawierciu i budowę na tamtejszej stacji nowego peronu nr 3 i nowego toru. Całość robót planowana jest do II kw. 2023 r.

Według założeń PLK efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd ma zajmować niecałą godzinę.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ je/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony