PKO Leasing sfinansował samolot pasażerski linii Enter Air
PKO Leasing zawarł z polską czarterową linią lotniczą Enter Air umowę na finansowanie leasingiem zwrotnym samolotu typu Boeing 737-800 – poinformował w czwartek PKO Leasing. Kwota zobowiązania wynosi ok. 26 mln USD, a transakcja została zawarta na 96 miesięcy.
Jak poinformował w komunikacie PKO Leasing, to już siódma transakcja dotycząca finansowania samolotów pasażerskich z polską czarterową linią lotniczą Enter Air. Przewoźnik jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych. Dotychczasowa współpraca, która rozpoczęła się w 2012 roku, obejmuje samoloty pasażerskie typu Boeing 737, a także silniki i fotele do samolotów.
PKO Leasing podkreśla, że dzięki jego zaangażowaniu, Enter Air będzie mógł obsłużyć większą liczbę pasażerów.
Jak poinformowano, umowa z firmą Enter Air została zawarta w oparciu o tzw. leasing zwrotny. Ta forma finansowania polega na tym, że klient odsprzedaje firmie leasingowej środek trwały, który do tej pory był jego własnością, a firma leasingowa w zamian za miesięczne raty przekazuje go w użytkowanie. Leasing zwrotny jest stosowany zazwyczaj w dwóch sytuacjach. Pierwsza to taka, gdy przedsiębiorca musi uwolnić kapitał. Druga ma miejsce, gdy pojawia się okazja na korzystne nabycie maszyny lub jest ona potrzebna przedsiębiorcy od razu i nie może on czekać na negocjacje z firmą leasingową. Wtedy najpierw ją nabywa, a następnie korzysta z leasingu zwrotnego, co miało miejsce w przypadku tej konkretnej transakcji z firmą Enter Air.
"PKO Leasing jest naszym partnerem od wielu lat. W tej współpracy cenimy przede wszystkim pewność i stabilność, ale nie bez znaczenia jest także fakt, że jest to instytucja finansowa w 100 proc. polska, tak jak my" – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes Enter Air Grzegorz Polaniecki.
Jak dodał, samoloty są bardzo dobrym aktywem. "Pierwsze trzy samoloty starszej generacji, które finansowaliśmy z PKO Leasing, sprzedaliśmy z zyskiem pod koniec zeszłego roku. Obie firmy zrobiły na tym dobry interes. Teraz współpracujemy przy samolotach nowej generacji i mamy nadzieję na równie duży obopólny sukces oraz na dalszy rozwój współpracy z PKO Leasing" – podkreślił Polaniecki.
Z kolei prezes PKO Leasing Marcin Kuksinowicz podkreślił, że spółka chce na każdym etapie rozwoju firm dopasowywać ofertę do zmieniających się potrzeb i sytuacji biznesowych.
Leasing to bezpieczny i szybki sposób finansowania inwestycji. Dzięki niemu klienci mogą użytkować konkretne przedmioty za ustalone miesięczne raty, bez konieczności stawania się ich właścicielem. Umowa leasingu wymaga mniej formalności i zabezpieczeń oraz może być zawarta w krótszym czasie, niż w przypadku np. kredytu bankowego. Dodatkowo rata leasingowa jest kosztem uzyskania przychodu, tym samym zmniejsza podstawę opodatkowania przedsiębiorcy. Za pomocą leasingu mogą być finansowane zarówno nowe, jak i używane przedmioty.
Według danych Związku Polskiego Leasingu, w 2016 roku firmy leasingowe sfinansowały samoloty i helikoptery na kwotę prawie 600 milionów złotych, co oznacza wzrost o 120 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. PKO Leasing podkreśla, że jest liderem w tym segmencie z finansowaniem na poziomie 300 milionów złotych w 2016 roku.
Boeing 737 to jeden z najpopularniejszych samolotów pasażerskich średniego zasięgu na świecie. Sfinansowany przez PKO Leasing, Boeing 737-800 ma 189 miejsc w klasie ekonomicznej, z Polski bez międzylądowania może dolecieć do takich miejsc jak Dubaj, Madera, czy Wyspy Kanaryjskie.
W 2016 roku polskie lotniska obsłużyły blisko 34 miliony pasażerów, a według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 roku może to być nawet 60 milionów. Enter Air był w ubiegłym roku liderem, jeśli chodzi o przewoźników czarterowych. Przewiózł ponad 1 mln 166 tys. pasażerów, uzyskując ponad 32-proc. udział na polskim rynku przewozów czarterowych.
PKO Leasing powstał w 1999 roku i wchodzi w skład Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. W 2016 wartość leasingowanych aktywów osiągnęła 4 miliardy zł. Na koniec ub.r. PKO Leasing zajął czwarte miejsce wśród spółek leasingowych z 6,9-proc. udziałem w rynku.
Komentarze