Przejdź do treści
Źródło artykułu

PAŻP: nowe stawki opłat lotniczych z akceptacją organu KE

Polski wniosek w sprawie nowych stawek, jaką PAŻP pobiera od linii lotniczych za pomoc podczas przelotu nad Polską, uzyskał pozytywną opinię odpowiedniego organu w KE – powiedziała PAP p.o. prezes PAŻP Magdalena Jaworska. Opinia ta jest potrzebna do formalnej zgody KE.

W lipcu 2016 r. Polska wystąpiła do Komisji Europejskiej o podniesienie od stycznia 2017 r. o 30 proc. stawek, na podstawie których obliczane są opłaty za loty komercyjne w polskiej przestrzeni powietrznej. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera opłaty od przewoźników za pomoc podczas przelotu nad terytorium naszego kraju. W rozmowach z KE uczestniczyli przedstawiciele linii lotniczych.

Obecnie stawka, na podstawie której wylicza się całkowity koszt zapewnienia służby za przelot samolotu w polskiej przestrzeni powietrznej wynosi 34,5 euro. Średnia wartość tej stawki w Europie to 51,70 euro. Najwięcej trzeba płacić za przelot nad Szwajcarią – 104 euro; Wielka Brytania pobiera 100 euro, a Niemcy 83 euro. Niższe stawki opłaty niż Polska mają: Cypr, Irlandia, Łotwa, Malta, Turcja, Bułgaria.

Jak przekazała PAP Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, pozytywną rekomendację ws. złożonego przez Polskę wniosku o rewizję właśnie wydał Performance Review Body (PRB). To organ weryfikujący Plany Skuteczności Działania w ramach Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej wyznaczony przez Komisję Europejską.

"Decyzja PRB oznacza podzielenie argumentacji polskich władz lotniczych wskazujących na konieczność urealnienia stawki, po to by móc zrealizować inwestycje konieczne do skutecznej i bezpiecznej obsługi stale wzrastającego ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. Po zwiększeniu tej stawki, nasza przestrzeń powietrzna nadal będzie jedną z najbardziej konkurencyjnych, a opłata ta będzie zdecydowanie mniejsza, niż średnia europejska czy regionalna" – powiedziała PAP p.o. prezesa PAŻP Magdalena Jaworska.

Jak dodała, rekomendacja PRB była wymogiem formalnym dla KE. "Czekamy na formalną zgodę KE, mając jednak zapewnienie o możliwości rozpoczęcia prac nad zmianą stawek od 1 stycznia 2017" – powiedziała. Ostateczną decyzję, opierającą się na rekomendacji PRB, KE ma podjąć w najbliższych tygodniach.

Jak dodała Jaworska, środki uzyskane z tych opłat pozwolą na dalszy rozwój agencji. Plan unowocześnienia PAŻP przewiduje nakłady w wysokości 1 mld zł na inwestycje do 2020 r. Od 2015 roku agencja potroiła swoje wydatki na modernizację infrastruktury nawigacyjnej, systemu radiolokacyjnego czy systemów zarządzania ruchem lotniczym. W planach jest wybudowanie nowoczesnego centrum zarządzania ruchem lotniczym, które może powstać w Regułach niedaleko Warszawy.

Jaworska podkreśliła, że po zamknięciu w 2014 r. przestrzeni powietrznej nad Donbasem, zmianie uległa struktura ruchu lotniczego. "Największe samoloty pasażerskie latające na trasach interkontynentalnych, które przynoszą największe przychody, zaczęły omijać Polskę. Stale wzrastał i w dalszym ciągu wzrasta natomiast ruch lotniczy małych i średnich samolotów. W tamtym roku, wskutek zmniejszenia liczby samolotów latających przez Ukrainę, a tym samym przez naszą przestrzeń powietrzną, odnotowaliśmy o ponad 11 proc. niższe przychody w stosunku do planów. W tym roku jest to dotychczas minus 9 proc. przy rosnącym ruchu. Bez urealnienia stawek względem obecnej i planowanej sytuacji agencji groziłby regres. Po zwiększeniu stawki, polska przestrzeń powietrzna nadal będzie jedną z najbardziej konkurencyjnych i wynosić będzie zdecydowanie mniej niż średnia europejska czy regionalna" – wyjaśniła.

P.o. prezesa PAŻP zaznaczyła, że rekomendacja PRB to pozytywna informacja dla polskiego lotnictwa. W rozmowach z KE oprócz PAŻP uczestniczyli także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Zgodnie z prognozą IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) Polska jest jednym z siedmiu europejskich krajów o największym potencjale rozwoju. Ruch lotniczy przez i nad Polską wzrósł od 2004 r. o 132 proc., a zgodnie z prognozami Eurocontrol – Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, w ciągu najbliższych siedmiu lat wzrośnie o kolejne 25 proc.

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony