PAŻP i hiszpańska Indra wspólnie będą pracować nad rozwiązaniami dot. przestrzeni powietrznej

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wspólnie z hiszpańską firmą Indra wspólnie będą pracować nad innowacyjnymi rozwiązaniami zarządzania przestrzenią powietrzną, które mają wpływać m.in. na wzrost bezpieczeństwa oraz rozwój sieci ruchu lotniczego - poinformowała we wtorek PAŻP.

"Eksperci PAŻP będą dzielić się know-how ze specjalistami Indry w ramach projektu iNM" - poinformowała we wtorkowe informacji prasowej Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Jak wyjaśniono, jest to inicjatywa Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol), która do 2030 r. planuje wydać 300 mln euro na innowacyjne rozwiązania zarządzania przestrzenią powietrzną, wpływające na wzrost bezpieczeństwa, wydajność, a także rozwój sieci ruchu lotniczego.

"W ogłoszonym konkursie wygrało konsorcjum Indra z udziałem PAŻP, a umowa o współpracy w projekcie podpisali we wtorek w Madrycie Francisco Javier Ruano Contreras, dyrektor programów ATM oraz Janusz Janiszewski, prezes PAŻP" - przekazano.

PAŻP wyjaśniła, że iNM ma docelowo zastąpić wszystkie dotychczas wykorzystywane systemy operacyjne przez Eurocontrol, które przy obecnej złożoności zarządzania ruchem lotniczym, stały się przestarzałe. Nowe rozwiązania będą m.in. wykorzystywały sztuczną inteligencję i przetwarzały dane w chmurze.

Jak podała Agencja, w pracę zaangażowane będą też firmy technologiczne z innych krajów oraz PAŻP, jako jedyna spośród agencji zarządzających ruchem lotniczym.

"Agencja, w ramach kontraktu z firmą Indra, będzie świadczyła usługi konsultacyjne w zakresie zaawansowanych technologii, w tym trajektorii lotu 4D, która pozwala na precyzyjne określenie położenia statku powietrznego i wcześniejszego ostrzeżenia przed potencjalnymi zagrożeniami" - wyjaśniono.

Jak dodano, doradztwo w ramach projektu będą świadczyć specjaliści Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej m.in. z zakresu zarządzania przepływem ruchu lotniczego, przestrzenią powietrzną, projektowania systemów zarządzania ruchem lotniczym, czy planowania lotów.

PAŻP przypomniała, że współpraca z Indrą trwa od blisko 30 lat i dotyczy głównie pracy nad tworzeniem innowacyjnych rozwiązań dla zarządzania ruchem lotniczym.

"Obecnie trwają testy najnowszej generacji systemu bezpieczeństwa na polskim i europejskim niebie iTEC v3. Wkrótce rozpocznie się faza wdrażania projektu, który odpowiada na zalecenia Komisji Europejskiej utworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej" - przekazała Agencja.

PAŻP podała, że ma on docelowo zastąpić używany w Polsce system Pegasus_21, który obejmuje przestrzeń powietrzną nad terytorium Polski i kontrolowanym przez nasze służby obszarem Morza Bałtyckiego. Agencja podkreśliła, że kontrolerzy ruchu lotniczego w Polsce korzystają z niego od 13 lat, "jednak dynamiczny wzrost zainteresowania podróżami lotniczymi w ciągu dekady, wymagają usprawnienia ruchu w przestrzeni powietrznej".

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odpowiada za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Agencja sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. Kontrolerzy ruchu lotniczego PAŻP pełnią służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ drag/

Źródło: PAP
comments powered by Disqus