PAŻP dołączy do największych europejskich agencji żeglugi powietrznej
Z komunikatu wynika, że podczas posiedzenia komitetu sterującego Sojuszu A6 we Frankfurcie podpisano list intencyjny w sprawie współpracy PAŻP z A6.
"Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) dołącza do A6 - sojuszu największych europejskich agencji zapewniających służby żeglugi powietrznej (ANSP) i współpracujących przy wdrożeniu programu SESAR dla osiągnięcia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej" - napisano w komunikacie. Projekt SESAR ma na celu opracowanie europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji.
W komunikacie wskazano, że decyzja PAŻP oznacza, iż siedem z dziewięciu europejskich funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB) będzie reprezentowanych w Sojuszu A6. PAŻP jest członkiem FABaltic, polsko-litewskiego sojuszu, który na przestrzeni ponad 400 tys. km kw., obsługuje ponad 700 tys. operacji lotniczych rocznie.
Według prezesa PAŻP Krzysztofa Kapisa Sojusz A6 jest strategicznie ważną organizacją wiążącą europejską branżę zarządzania ruchem lotniczym, zdolną do wdrożenia SESAR i pomocną w osiągnięciu Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.
Zgodnie z informacją obecnie Sojusz A6 pracuje nad wieloma projektami wdrożeniowymi SESAR. PAŻP współpracuje z niektórymi członkami Sojuszu A6, by wspólnie jako SESAR Deployment Manager stać się organizacją odpowiedzialną za wdrożenie projektu SESAR.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej została powołana 1 kwietnia 2007 r. Jej zadaniem jest zarządzanie przestrzenią powietrzną poprzez zapewnienie bezpiecznego, płynnego i efektywnego ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. W 2013 roku PAŻP obsłużyła 683 468 operacji lotniczych, z czego ponad 235 tysięcy operacji w ruchu międzynarodowym, a około 50 tysięcy w ruchu krajowym. Średnio PAŻP obsługuje dwa tysiące operacji lotniczych dziennie.
A6 to sojusz największych europejskich instytucji zapewniających obsługę żeglugi powietrznej ANSP współpracujących w SESAR JU. Są to - Aena (Hiszpania), DFS (Niemcy), DSNA (Francja), ENAV (Włochy), NATS (Wielka Brytania) i grupa NORACON - zrzeszająca Austro Control (Austria), Avinor (Norwegia), EANS (Estonia), Finavia (Finlandia), IAA (Irlandia), LFV (Szwecja) i Naviair (Dania). (PAP)
mmu/ mhr/
Komentarze