Przejdź do treści
Źródło artykułu

PAŻP: chcemy być kluczowym graczem w zarządzaniu ruchem lotniczym w Europie

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej obok Francji i Niemiec chce odgrywać kluczową rolę w zarządzaniu ruchem lotniczym na zatłoczonym europejskim niebie - mówi p.o. prezesa PAŻP Janusz Janiszewski. Stosowane przez siebie rozwiązania Agencja prezentuje na światowym kongresie w Madrycie.

Od wtorku w Madrycie trwa World ATM Congress, na którym branża zarządzania ruchem lotniczym może prezentować najnowsze rozwiązania technologiczne.

"Nasza obecność tutaj w Madrycie jest historyczna. Pierwszy raz w siedmioletniej historii tego wydarzenia PAŻP uczestniczy tutaj również jako wystawca. W polskim pawilonie prezentujemy nasze produkty, które w przyszłości pomogą zbudować systemy zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Chcemy mieć w tym swój wkład, tak jak robią to Niemcy, Hiszpanie, Francuzi, Włosi czy Wielka Brytania" - powiedział Janiszewski we wtorek podczas otwarcia polskiego pawilonu PAŻP.

W otwarciu udział wzięli także dyrektor generalny KE ds. mobilności i transportu Henrik Hololei, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson, a także ambasador RP w Madrycie Marzenna Adamczyk, która odczytała list od wiceministra infrastruktury Mikołaja Wilda.

"Stoisko PAŻP tutaj w Madrycie oznacza powrót do pierwszej ligi. Hiszpania, szczególnie Madryt, jest jednym z najistotniejszych centrów kongresowych Europy. Bycie tutaj dla nas oznacza pokazanie się, możliwości negocjacji z pierwszymi - niekoniecznie zakulisowych, ponieważ mamy tutaj swoje stoisko" - powiedziała Adamczyk. Wskazała, że transport lotniczy staje się na świecie coraz istotniejszy. "Mamy szansę grać w pierwszej lidze" - dodała.

Hololei mówił, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej z sukcesem się rozwija i jest istotnym partnerem w UE. Podkreślił, że polska przestrzeń powietrzna i zarządzająca nią PAŻP powinny się przygotować na wzrastający ruch lotniczy.

Wiceminister Wild, który nie mógł przybyć do Madrytu, w rozmowie z PAP powiedział, że PAŻP staje się liderem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jeśli chodzi o redukcję opóźnień samolotów, mimo rosnącego z roku na rok ruchu lotniczego. "Jesteśmy rynkiem wschodzącym, który rządzi się innymi prawami niż dojrzałe rynki lotnicze Europy Zachodniej. Musimy koncentrować się na inwestycjach, na poszerzaniu infrastruktury, i tak się dzieje" - powiedział. Dodał, że Polska dołącza do liderów w nowoczesnym zarzadzaniu przestrzenią powietrzną. "I produkty z tej dziedziny prezentujemy w Madrycie" - powiedział.

Jak tłumaczył Janiszewski, PAŻP w Madrycie prezentuje nowoczesne systemy, które wspomagają pracę kontrolerów ruchu lotniczego. "Ale przede wszystkim będą wspomagać proces podejmowania decyzji do tego, w jaki sposób będzie wykonywany lot danego samolotu, czyli jak będzie wyglądała trajektoria lotu każdego samolotu w ramach Jednolitego Europejskiego Nieba" - powiedział.

Chodzi m.in. o systemy wspomagania i zarządzania strukturami przestrzeni powietrznej.

"Naszą ambicją jest nowsza wersja, która połączy system zarządzania przestrzenią powietrzną, strukturami przestrzeni powietrznej, z zarzadzaniem przepływu ruchu lotniczego. Czyli stworzymy swoistego rodzaju produkt, dzięki któremu każda linia lotnicza, każdy operator będzie mógł wybrać jak najlepszą trajektorię lotu, która będzie bezpieczna, ekonomiczna i spowoduje, że pasażer doleci na czas do miejsca docelowego" - wyjaśnił Janiszewski.

Przekonywał, że w tym celu potrzebna jest współpraca m.in. z liniami lotniczymi i lotniskami.

PAŻP prezentuje też w swoim pawilonie m.in. system do koordynacji i zarządzania ruchem bezzałogowych statków powietrznych (BSP).

"Mam nadzieję, że dzięki temu, że tutaj jesteśmy, że zaznaczamy swoją obecność, będziemy w stanie zachęcić innych do współpracy z nami. Ale jednocześnie pokazujemy, że my już mamy takie systemy" - powiedział.

P.o. prezesa PAŻP uważa, że proponowane rozwiązania w przyszłości mogą się przełożyć na konkretne korzyści finansowe dla Agencji.

"Transport lotniczy dostarcza Polsce ponad 5 mld euro korzyści ekonomicznych rocznie i wspiera ponad 140 tys. miejsc pracy. Myślę, że w przyszłości duża z tego część to będzie dystrybucja i bycie usługodawcą danych, informacji. To jest jedyny kierunek, żeby stworzyć takie centrum i być usługodawcą na rzecz innych podmiotów" - powiedział.

Przypomniał, że obecnie 95 proc. przychodów PAŻP pochodzi tylko z usługi nawigacyjnej, czyli opłat od linii lotniczych za pomoc przy starcie, lądowaniu czy przelocie samolotu. "Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości to my będziemy sprzedawać nasze usługi" - podkreślił.

Podczas targów PAŻP ma podpisać porozumienia o współpracy dotyczące m.in. działań na rzecz nowej generacji usług dla lotniskowych służb. Chodzi m.in. o wprowadzenie nowoczesnych elektronicznych narzędzi zarządzania danymi lotniczymi, dzięki którym użytkownicy przestrzeni powietrznej, operatorzy lotnisk oraz pozostali odbiorcy usług odczują udogodnienia związane z digitalizacją danych lotniczych.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu; każdego dnia obsługują średnio około 2,5 tys. lotów, a rocznie - około miliona. PAŻP odpowiada też za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.

Z Madrytu Aneta Oksiuta (PAP)

aop/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony