Ostatnie wojskowe lotnisko na sprzedaż

Nowe Miasto, źródło: www.amw.com.pl

Ostatnie z dawnych wojskowych lotnisk - w Nowym Mieście nad Pilicą - zostanie pod koniec listopada wystawione na aukcję - poinformowała rzeczniczka Agencji Mienia Wojskowego Małgorzata Golińska.

Agencja wystawia na sprzedaż blisko 500 ha gruntów - teren byłego lotniska z częścią koszarową. Jest to łącznie 40 działek, na wystawianym na aukcję terenie stoi 76 obiektów, których powierzchnia użytkowa to około 25 tys. metrów kwadratowych. Pas startowy mierzy 2400 m długości i 60 m szerokości. Na lotnisku znajdują się cztery drogi kołowania i tyle samo płyt postojowych. Cena wywoławcza wynosi 45,5 mln zł. Aukcja ma się odbyć 27 listopada w warszawskiej siedzibie AMW.

"Nieruchomość to idealne miejsce na rozwój nowoczesnego centrum logistycznego czy kompleksu handlowo-usługowego" - zachęca Agencja. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego umożliwia przeznaczenie niektórych działek pod zabudowę mieszkaniową, infrastrukturę sportową i turystyczną. Rzeczniczka podkreśliła, że na inwestora z pomysłem i pieniędzmi, który stworzy - tak potrzebne w tym regionie - nowe miejsca pracy czekają również władze miasta.

Do atutów nieruchomości AMW zalicza dogodne połączenia komunikacyjne z najważniejszymi miastami regionu - w okolicach Nowego Miasta krzyżują się drogi z Warszawy do Kielc oraz z Łodzi do Radomia - oraz niedalekie sąsiedztwo Centralnej Magistrali Kolejowej, która w przyszłości ma się stać pierwszą linią kolei dużych prędkości w Polsce.

W licytacji może wziąć udział każdy, kto do 21 listopada wpłaci 4 mln zł wadium. 93 proc. zysków ze sprzedaży nieruchomości AMW zamierza tradycyjnie przekazać na fundusz modernizacji technicznej polskiej armii. Od początku swojej działalności Agencja odprowadziła na ten cel ponad 1,45 mld zł - przypomniała Golińska.

Podczas drugiej wojny światowej w Nowym Mieście nad Pilicą funkcjonowało lotnisko polowe niemieckiej Luftwaffe. W 1954 r. zbudowano na tym terenie wojskowy port lotniczy z betonową drogą startową. Przez wiele lat stacjonował tu 61. Lotniczy Pułk Szkolno-Bojowy, a w latach 1977-2000 47. Szkolny Pułk Śmigłowców. Nieruchomość po dawnym lotnisku wojskowym trafiła do zasobów Agencji Mienia Wojskowego w 2001 roku.

Pierwszy raz wystawiono ją na sprzedaż w 2005 roku. Kolejne dwa przetargi odbyły się odpowiednio - we wrześniu 2006 i maju następnego roku. Do ostatniego przetargu - w 2007 r. - przystąpiło kilku oferentów, którzy wpłacili wadium. Pojawił się jednak projekt budowy kompleksu filmowego i do licytacji nie doszło. W 2007 roku AMW prowadziła rozmowy z władzami samorządowymi województwa mazowieckiego w sprawie nabycia przez nie terenu i stworzenia miasteczka filmowego.

Zgodnie z ówczesnymi ustaleniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Obrony Narodowej, Polskiego Instytutu Polskiej Sztuki Filmowej i Stowarzyszenia Filmowców Polskich powojskowe lotnisko miało zamienić się w nowoczesny kompleks filmowy. Planowano w nim budowę 10 hal produkcyjnych, zakładu produkcji dekoracji, wypożyczalni rekwizytów i studia castingowego. Z projektu wycofano się w 2008 r. ze względu na zbyt duże koszty jego realizacji, które oszacowano na ok. 100 mln euro.

W tym samym roku w życie weszły tzw. ustawa lotniskowa oraz rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wykazu lotnisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego. Dawne lotniska wojskowe miały zostać przekazane w ręce samorządów. W ten sposób przekazano łącznie 10 lotnisk: w Modlinie, Wrocławiu-Strachowicach, Babimoście, Szymanach, Poznaniu-Ławicy, Krakowie-Balicach, Białej Podlaskiej, Pile, Zegrzu, a ostatnio - we wrześniu br. - w Oleśnicy. Na sporządzonej wtedy liście znalazły się również tereny położone w Nowym Mieście nad Pilicą. Władze miasta - ze względu na brak spójnej koncepcji ich wykorzystania - nie zdecydowały się jednak na przejęcie tej nieruchomości i w porozumieniu z AMW zwróciły się do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z prośbą o wykreślenie jej z wykazu.

W styczniu br. opublikowano nowe rozporządzenie z wykazem lotnisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego. Zmieniony wykaz nie obejmował lotniska w Nowym Mieście nad Pilicą. Dzięki temu AMW mogła zacząć przygotowania do ponownego wystawienia tej powojskowej nieruchomości na sprzedaż. Najbliższy przetarg to szansa na zakup ostatniego lotniska powojskowego w Polsce.(PAP)

brw/ mhr/

Źródło: PAP
comments powered by Disqus

Komentarze

Szkoda lotniska, głównie dlatego, że jest i ma pas betonowy i to na kierunku wschód zachód czyli zgodnie z przeważającym kierunkiem wiatrów.
Byłoby dobre dla GA, bo po tym jak EPRA zostanie przekształcone na pasażerskie to można zapomnieć o przyjazności. Ankieta wyraźnie to pokazuje.

To, co należało do atutów nieruchomości lotniskowej w Nowym Mieście n/ Pilicą, to AMW już dawno, dawno temu opędzlowała!!!
Z innych lotnisk, które ustawodawca chciał przekazać samorządom na założenie cywilnych lotnisk użytku publicznego, AMW też ,,wyłączyła'' do tzw. ,,odrębnych przetargów'', co lepsze grunty i obiekty. Zakładaj teraz samorządzie lotnisko, jak działkę obok kupi w przetargu facet, który uruchomi działalność kompletnie uniemożliwiającą założenie lotniska. Ze względu na fakt, ze poza Modlinem na żadnym z przekazanych lotnisk, żaden jeszcze samorząd lotniska nie założył, pora na pytanie, co będzie dalej z tymi nieruchomościami. Właśnie zbliża się koniec 3 letniego okresu, wyznaczonego na zagospodarowanie tych lotnisk ,,wspaniałomyślnie darowanych'' samorządom przez AMW. A jakąż to władzę musiała mieć AMW, żeby tak sobie lotniska stanowiące własność Skarbu Państwa podzielić, jedne do grupy lotnisk wymagających zachowania lotniskowego charakteru, a inne na cokolwiek, czyli bez tego obowiązku. Ciekawe, czy za ,,wniesienie aportem'' lotniska Rudniki / k Częstochowy, ktokolwiek poniósł jakąkolwiek odpowiedzialność. Pora także na pytanie, czy AMW odpowie za bezmyślne zmarnowanie lotnisk, które 10 lat trzymała w swojej ,,lodówce'', czasem część z nich ,,dzierżawiąc'', jak np. lotnisko EPSY. W tym ,,przypadku'' samorząd nie był dla AMW partnerem, a w Modlinie, owszem, co w świetle przepisów prawnych nadal stawia EPMO w grupie lotnisk współużytkowanych. No, ale poczekajmy na wyniki przetargu w Nowym Mieście. Może tym razem, AMW wreszcie zarobi ,,na armię''... własnych urzędników!